Dráhy dostanou za nádraží méně peněz a později

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Dominik Bachurek, Sedmicka

České dráhy se peněz za převod nádraží na Správu železniční dopravní cesty letos zřejmě nedočkají. Ministr dopravy Antonín Prachař odhaduje, že se transakce formálně završí na jaře. „Naším cílem je, aby vše bylo ukončeno před auditem Moody’s, který by měl být v březnu nebo dubnu příštího roku,“ řekl deníku E15 Prachař. Dráhy se navíc budou muset spokojit s podstatně nižší částkou.

Původně si dráhy nechaly majetek ocenit takzvanou nákladovou metodou. Ta – zjednodušeně řečeno – kalkuluje s částkami, které by bylo třeba vynaložit, pokud by se nádraží dnes stavěla. Odhady podle této metody zněly až na sedm miliard korun.

Ministerstvo ale po konzultacích s Evropskou komisí tuto metodu zavrhlo. „Komise řekla, že ocenění nákladovou metodou je nepřijatelné a je na hranici nedovolené podpory,“ uvedl ministr. Komise podle něho doporučila takzvanou výnosovou metodu, jež bere v potaz především finance, které majetek generuje.

Z posudku podle této metody ale podle ministra vychází „jednoznačně nižší částka“. Číslo ministerstvo nechce zveřejnit, neoficiální zdroje hovoří o sumě 4,5 až 5,5 miliardy korun. Zatím jde ale o předběžné odhady. „Finální posudky budeme mít k dispozici v listopadu,“ uvedl mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Převod nádraží je i jednou z třecích ploch mezi ministrem a generálním ředitelem drah Danielem Kuruczem. Ministr dopravy Antonín Prachař deníku E15 poprvé řekl několik důvodů, proč o odvolání šéfa drah usiluje.

Prachař: Kurucz otálel

Prachař Kuruczovi mimo jiné vyčítá, že s vypracováním druhého cenového posudku k nádražním budovám dlouho otálel. „To byl další bod, který jsem panu Kuruczovi vytýkal. Měl doporučení Evropské komise, měl na něj reagovat druhý den, neudělal to, a pořád si trvá na svém,“ řekl na adresu šéfa drah Prachař.

Podobné je to se strategií Českých drah, která má národnímu dopravci ukázat směr vývoje do příštích let a zachránit rating v investičním pásmu. Ministru dál vadí, že dozorčí rada dostala teprve v polovině září strategický materiál na základě výsledků auditu Moody’s, který proběhl v březnu. „Myslíte si, že je normální, aby managementu takového podniku trvalo šest měsíců, než předložil strategii, jak dál řídit tento podnik,“ rozčílil se na adresu Kurutze ministr.

Těžko přitom hodnotit, kde je pravda. Podle některých informací Kurucz přinesl strategii už v červnu a dozorčí rada její projednání odložila na září. Kurucz byl navíc jmenován do čela drah až s novou politickou garniturou, jejíž je Prachař členem. Ekonomicky se drahám pod jeho vedením daří. Možná i proto se v dozorčí radě nenašlo dosud dost hlasů pro jeho odvolání.