Dráhy loni svezly 170 milionů pasažérů. Hospodaření srážejí úroky

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Hrouda Jan/Euro

ČTK
Českým drahám vloni vzrostl počet cestujících o 864 tisíc na 170 milionů. Nárůst cestujících dopravce očekává i letos, přestože na železnici přibude výluk. Tempo růstu cestujících je ale v posledních dvou letech nižší, než mezi roky 2010 a 2012, kdy cestujících ročně přibývalo o jednotky milionů.

Spolu s nárůstem cestujících dopravce očekává v letošním roce zlepšení hospodářských výsledků. Podle schváleného podnikatelského plánu by měl státní dopravce v letošním roce vykázat kladný provozní zisk (EBIT). Do ztráty ale hospodaření osobního železničního dopravce stáhnou téměř miliardové náklady na placení úroků z dluhu, uvedl předseda představenstva ČD Pavel Krtek.

Celková ztráta Českých drah ale bude nižší než uvedená miliarda korun. V roce 2013 osobní doprava prodělala zhruba 1,8 miliardy korun. Výsledky za loňský rok dopravce zveřejní v dubnu. Zadlužení Českých drah v současnosti představuje částku zhruba 35 miliard korun a výše dluhu by měla kulminovat v příštím roce. Tato hodnota přibližně odpovídá částce, kterou ČD investovaly do obnovu vozidlového parku od roku 2008.

Tržby z prodeje jízdenek by měly být podle plánů ČD vyšší o zhruba 200 milionů korun. Hospodaření by měly vylepšit úspory v řádu desítek milionů korun například za marketing, levnější paliva a energie a externí právní služby.

Zároveň dopravce v letošním roce neočekává výplatu několika miliard korun z prodeje nádraží státní Správě železniční dopravní cesty (SŽDC), který se vleče už několik let a v současnosti závisí na postoji Evropské komise k otázce ocenění tohoto majetku. Proti prodeji nádraží jiné státní organizaci totiž dlouhodobě protestují tuzemští soukromí dopravci, kteří jej označují za veřejnou podporu.

Podle člena představenstva Michala Štěpána, který je odpovědný za osobní dopravu, souvisí nynější pětiletý trend nárůstu cestujících s postupnou obnovou vozidlového parku. V poslední době dopravce například nakoupil jednotky Railjet pro mezistátní linku z Prahy do Štýrského Hradce přes Brno a Vídeň, nebo starší klimatizované vagony od rakouských drah ÖBB.

Zároveň za nárůstem podle něj stojí zvyšování pracovní mobility a výstavba nových zastávek, které spolu s kraji buduje SŽDC a které přinášejí nové cestující v příměstské dopravě. Letos mezi hlavní cíle společnosti patří obměna vozidel na trase z Prahy do Berlína a Hamburku a nákup vlaků pro linku na Mošnovské letiště z Ostravy z prostředků Regionálního operačního programu.

Na mezistátní lince z Prahy na Slovensko přes Ostravu by se letos mělo objevit wi-fi připojení pro cestující, novou podobu by měl získat internetový vyhledávač spojení a eShop pro online prodej jízdenek.