Dráhy omladily vlaky za osm miliard korun

Vlaky Českých drah, které nesou zvířecí jméno, v tomto případě RegioPanter.

Vlaky Českých drah, které nesou zvířecí jméno, v tomto případě RegioPanter. Zdroj: E15 Stepan Bruner

Českým drahám se loni podařilo udržet podobné tempo obnovy vozového parku jako v roce 2011. Do nových či modernizovaných vlaků investovaly téměř osm miliard korun. Průměrné stáří kolejových vozidel se tím snížilo o dva roky na 23,4 roku.

Dráhy za nový vlak počítají i modernizované soupravy, například přestavěné lokálky Regionova. Poslední žlutý vlak této řady převzaly dráhy od výrobce Pars nova v polovině prosince, čímž invaze těchto strojů na české koleje po sedmi letech skončila. Jejich počet se zastavil na 237, dráhy za ně zaplatily přes šest miliard korun. Právě na modernizace připadá výrazně větší díl i všech loňských vozových akvizic, dráhy celkem nasadily do provozu 173 obnovených vozů a lokomotiv.

Zcela nových strojů vyjelo na české koleje 69. „Vedle modernizací byly zahájeny také dodávky zcela nových souprav pro regionální dopravu, jako jsou jednotky z rodiny RegioPanter nebo motorové soupravy RegioShark,“ uvedl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Pro cestující to znamená například bezbariérový přístup nebo internetové připojení, které do vlaků láká mladé cestující.

Ideální stav by stál 100 miliard

Podle vedení drah by bylo ideální, pokud by se průměrný věk lokomotiv a vozů snížil zhruba na úroveň 15 až 17 let. K tomu by ale firma musela do nákupu vozidel investovat 100 miliard korun, což je nereálné. Obnovu vozového parku České dráhy platí z dluhopisů, úvěrů, prodeje nemovitostí a rovněž z dotací pocházejících z regionálních operačních programů. To se týká například lokálek RegioShuttle od Stadleru.

Na druhé straně je ale stále možné na českých, moravských a slezských kolejích spatřit skutečné železniční babičky. Jedna taková, lokomotiva řady 705, která tahá vlaky na osoblažské úzkokolejce, dávno překročila padesátku. O mnoho mladší nejsou ani pantografy zvané Žabotlamy, které je stále možné spatřit v Praze a okolí.