Dráhy poptávají elektřinu za víc než tři miliardy, má pohánět vlaky dva roky

City Elefant

City Elefant Zdroj: CC BY 3.0: Petr Stefek

České dráhy vypsaly tendr na dodávku trakční elektrické energie pro roky 2015 a 2016. Hodnotu zakázky za předpokládaný objem 2500 gigawatthodin odhadují na téměř 3,4 miliardy korun. Státní dopravce v současnosti nakupuje proud od ČEZ.

Energetický gigant dodává elektřinu železnici dlouhá léta. Výjimkou bylo tříměsíční překlenovací období v roce 2010, kdy měly dráhy energii od E.ON. Aktuálně platný kontrakt na elektřinu pro letošní rok (předpokládaných 1250 gigawatthodin) získal ČEZ za 1,6 miliardy korun.

Kromě vlaků Českých drah trakční energii využívají i zbylí železniční dopravci. České dráhy nakupují elektrickou energii přímo od energetické firmy od roku 2008. Tehdy přestaly kupovat elektřinu od Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), která železniční síť spravuje a jednotlivým dopravcům na ni přiděluje dopravní kapacitu.

Důvodem pro vynechání SŽDC z prodejního řetězce byly spory o cenu proudu. SŽDC ho nakoupila před ekonomickou krizí na tříleté období za vysoké ceny, které následně začaly klesat. České dráhy a jejich dceřiná firma ČD Cargo odmítly drahou elektřinu od SŽDC odebírat a vypověděly správci kolejí smlouvu.

Kromě zakázky na nákup elektřiny vypsaly ČD těsně před koncem loňského roku tendr na nákup motorové nafty. Hodnotu zakázky na dodávky paliva mezi roky 2014 až 2017 odhadl dopravce na 6,6 miliardy korun.