Dráhy přestanou posílat páru na Šumavu

Lokomotiva 310.093 v Českých Budějovicích

Lokomotiva 310.093 v Českých Budějovicích Zdroj: Jan Šindelář

Lokomotiva řady 310 v Českých Budějovicích, přezdívka Kafemlejnek
Lokomotiva 310.093 v Českých Budějovicích
Lokomotiva 556.0506 v Českých Budějovicích
Lokomotiva 556.0506 v Českých Budějovicích
Parní lokomotiva 423.009 Velký Býček
9
Fotogalerie

Jihočeská část Šumavy přijde od příštího roku o atrakci v podobě parních vlaků. České dráhy totiž na místních lokálkách přestanou po pětadvaceti letech pořádat akci zvanou Šumavské léto s párou, která představuje nejrozsáhlejší nabídku jízd historickým vlakem v tuzemsku. 

 

Video placeholde
Lokomotiva řady 310 v Českých Budějovicích, přezdívka Kafemlejnek • Jan Šindelář

Důvodem je skutečnost, že běžný provoz na šumavských lokálkách začne od letošního prosince díky vítězství v tendru zajišťovat společnost GW Train Regio. A dráhy nevidí význam v provozování nostalgie na tratích, kde nejezdí jejich běžné vlaky.

„ČD respektují výsledky nabídkového řízení a přenechávají i v oblasti podpory turistického ruchu prostor pro realizaci novému dopravci,“ uvedla mluvčí drah Radka Pistoriusová. Podle ní nostalgické akce podporují nejen turismus, ale i osobní dopravu, a proto dráhy přesunou své historické vlaky jinam. Jako příklad uvádějí Třeboňsko.

„V případě zájmu jsme připraveni jednat o pronájmu historických vozidel ČD pro tyto účely novému šumavskému dopravci, nebude-li to věcně a termínově kolidovat s jinými aktivitami ČD Nostalgie,“ doplnila mluvčí.

Náklady na Šumavské léto s párou vyčíslují dráhy na statisíce korun za sezonu. Částečně se zaplatí z jízdného, část přidají České dráhy z rozpočtu na marketing a část partneři a sponzoři. V uplynulých letech byla akce spolufinancována i z grantů kraje a spolupráce s obcemi.

Vlaky na Šumavě obvykle tahala českobudějovická lokomotiva z dob monarchie řady 310 zvaná Kafemlejnek, letošní poslední ročník ale zajistí královéhradecká lokomotiva řady 464 přezdívaná Bulík nebo Ušatá. „Nabídka letos zahrnuje trasu z Volar do Nové Pece a do Nového Údolí, odtud do Volar a na Kubovu Huť a z Volar do Chrobol,“ řekl ředitel Regionálního obchodního centra Českých drah v Českých Budějovicích Jiří Kafka.

Šumavské léto s párou je letos naplánováno od 21. července do 12. srpna. Nabídka nostalgických vlaků na jihu Čech bude ale letos v létě mnohem širší. Historické motoráky vyjedou například na nevyužívané tratě do Netolic a Týna nad Vltavou, ve vybrané dny dráhy rovněž vypraví staré elektrické lokomotivy Elinku a Bobinku na nejstarší tuzemskou elektrifikovanou trať z Tábora do Bechyně.

Právě tuto krajem dotovanou akci pojmenovanou Léto na Bechyňce, jejíž letos proběhne druhý ročník, dávají dráhy za dobrý příklad spojení starého s novým. Podle drah došlo loni díky zavedení provozu historických vlaků k nárůstu cestujících i v pravidelné dopravě.