Dráhy převzaly 15 nových lokomotiv, spory s výrobcem neustaly

Škoda 109E

Škoda 109E Zdroj: Skoda

České dráhy začaly se čtyřletým zpožděním přebírat do svého vlastnictví nové lokomotivy 109E od Škody Transportation. Ke konci minulého týdne se ujaly 15 strojů, poslední dvacátý by měl do majetku ČD přejít v nejbližších dnech.

Proces odblokovalo nedávné rozhodnutí Drážního úřadu, který lokomotivu schválil k provozu na českých tratích až pro rychlost 200 kilometrů v hodině. To byla jedna ze smluvních podmínek Českých drah. Kdo by ale čekal, že tím utichnou negativní vášně mezi oběma společnostmi, hluboce by se mýlil. Stále trvá spor o penále za zpožděnou dodávku. Dráhy požadují téměř 700 milionů korun, Škodovce navíc strhly z plateb dalších 200 milionů. To rozpoutalo arbitráž, kterou řeší rozhodčí soud. „Výše penále stále narůstá, neboť výrobce zatím nedodal všechny lokomotivy a neobstaral zahraniční certifikáty,“ uvedl mluvčí ČD Radek Joklík.

Lokomotiva stále nemůže na tratě do okolních zemí, ačkoli právě na mezinárodní linky s ní dráhy počítají. „Nyní intenzivně jednáme s jednotlivými drážními úřady o typovém schválení v Rakousku, Maďarsku, Polsku a na Slovensku. Těmto jednáním muselo předcházet typové schválení v České republice,“ sdělila mluvčí Škody Lubomíra Černá. Malý zádrhel se vyskytl v Německu, kde si tamní drážní úřad vyžádal dodatečná měření. Výrobce se podle Černé snaží, aby všechna potřebná razítka získal do konce roku.

To není vše. Dráhy si rovněž stěžují, že už převzaté lokomotivy vykazují vady, například nižší výkon rekuperační brzdy, nefunkčnost ochrany proti napětí při údržbě nebo nemožnost přejet plynule do Německa. Škoda zase označuje některé drahami zmiňované vady za údajné, jiné se ale zavázala odstranit.

„ČD však podle názoru Škody Transportation považují za nedostatky také technická řešení, která odpovídají závazným technickým podmínkám, jež vyplývají ze smluvního vztahu, i technologickým standardům,“ doplnila Černá. Zvýšené napětí mezi oběma společnostmi je možné pozorovat od doby, kdy se dráhy rozhodly pro nákup vlaků Railjet od Siemensu. Škoda patří k nejhlasitějším kritikům této akvizice.