Dráhy prosazují kombinaci Railjet – Škoda | E15.cz

KoronaHelpdesk E15

Jak ekonomicky přežít koronavir

Více k tématu

Dráhy prosazují kombinaci Railjet – Škoda

Dráhy prosazují kombinaci Railjet – Škoda
ilustrační foto
• 
ZDROJ: OBB
Jan Šindelář

Jan Šindelář

Otázku pohonu siemensovských rychlosouprav Railjet chtějí České dráhy vyřešit českou cestou. Šestnáct vlaků, které dráhy kupují za téměř pět miliard pro mezinárodní linky z Německa přes Prahu do Rakouska, mají tahat nové lokomotivy řady 380 od Škody Transportation. Deníku E15 to řekl šéf drah Petr Žaluda, a utnul tím stále častější spekulace o nákupu či pronájmu lokomotiv Taurus od Siemensu. Ty tahají jediné vyrobené soupravy Railjet v Rakousku.

„Naším záměrem jednoznačně je, aby Railjety tahaly lokomotivy řady 380, teď jednáme o technickém řešení,“ prohlásil Žaluda. Právě technické řešení ale může být problém, přičemž komplikace lze očekávat téměř výhradně u softwaru. Soupravy používají specifický řídicí a komunikační protokol pro rakouské dráhy, který podle Škodovky není kompatibilní s evropským standardem používaným na lokomotivách.

K jednacímu stolu tak musejí usednout znepřátelení kohouti Siemens a dráhy na jedné straně a Škoda Transportation na straně druhé. Plzeňská firma se donedávna snažila úřední cestou drahám nákup vlaků od Siemensu znemožnit, na obou stranách přitom nebylo daleko k silným slovům.
„Jsme připraveni pokračovat ihned v jednáních, jakmile k tomu budeme ze strany Českých drah vyzváni. Rozhodně nejsme ti, kteří by jednání chtěli bojkotovat. Dle našich informací v tuto chvíli České dráhy připravují dokumenty, které jednání a následnou realizaci zvoleného řešení smluvně zastřeší,“ uvedl mluvčí Siemensu Pavel Kaidl.

Podle mluvčí Škody Lubomíry Černé nelze zatím zveřejňovat „nákladové ani časové aspekty“ celého plánu, protože smlouva zatím nebyla uzavřena. Otázkou zůstává, jaké řešení se zvolí.
„Logičtější se mi zdá přizpůsobit Railjety. Pokud by šlo o přizpůsobení lokomotiv, bavíme se o nákladech v řádu stamilionů korun,“ řekl nedávno šéf Škody Josef Bernard. Škoda se bude navíc muset snažit urychleně dokončit homologaci lokomotiv v okolních zemích, což je podmínka, aby dráhy stroje převzaly. Dodávka má kvůli tomu dva roky zpoždění a dráhy žádají stamilionové penále. Podle Žaludy jsou jednání o penále a zvýšení ceny kvůli softwaru dvě různé věci.

Škodovácká lokomotiva řady 380

České dráhy objednaly dvacet strojů dosahujících rychlosti až dvou set kilometrů za hodinu, za 2,6 miliardy bez DPH. Škodovce nejvíce konkurují lokomotivy Siemens ES64U2 (ES64U4), označované Taurus. Těm daly přednost polské dráhy, když v roce 2008 objednaly deset strojů za 44,5 milionu eur. Maximální provozní rychlost Taurusů činí 230 kilometrů za hodinu, což odpovídá nejvyšší rychlosti Railjetů.

Čtete rádi E15.cz? Dejte nám hlas ve finále ankety českého internetu

v kategorii zpravodajství.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!