Dráhy shánějí vlaky za miliardu
„Parametry vozidel jsou stanoveny v souladu s požadavky ministerstva dopravy na vozidla pro tuto soutěženou trať. Soupravy mají být například vybavené klimatizací, oddíly první třídy, elektrickými zásuvkami nebo informačním systémem,“ uvedl mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Dodavatel podle něj vzejde z elektronické aukce.
Motorová trať z Ostravy přes Krnov do Olomouce je první vlaštovkou ministerského záměru, podle kterého mají pobírat dotace na vlaky pouze vítězové tendrů. O první soutěž mají dopravci velký zájem, dráhy se budou muset utkat s řadou soukromých konkurentů, například RegioJetem nebo Leo Expressem.
České dráhy proto kontrakt s vítězným dodavatelem motoráků podepíší až v okamžiku, kdy budou mít jistotu, že na trati budou moci jezdit i po roce 2013. Tendr na provozování dotovaných vlaků už má ale i první vážný problém. Společnost Abbelio ČR si na jeho podmínky stěžuje u antimonopolního úřadu. Ministerstvo totiž nedalo zájemcům klíčovou informaci o tržbách na trati. Tu si jako obchodní tajemství střeží České dráhy.