Dráhy si zachovaly investiční rating | E15.cz

Dráhy si zachovaly investiční rating

Vlaková souprava z rodiny RegioPanter (ilustrační foto)
Vlaková souprava z rodiny RegioPanter (ilustrační foto)
• 
ZDROJ: Radim Holis via Wikimedia Commons (CC BY-SA 3.0)

Jan Šindelář

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Ratingová agentura Moody's v nejnovější zprávě ponechala rating Českých drah na úrovni Baa3 se stabilním výhledem; národní dopravce tak po dvojím snížení v minulých letech udržel vysvědčení v investičním pásmu. Oznámil to mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Dráhy si tak mohou nadále půjčovat na trzích za relativně výhodných podmínek. „To nám umožní pokračovat v modernizaci společnosti a zlepšování služeb,“ uvedl předseda představenstva Českých drah Pavel Krtek. Zachování ratingu pro něj přitom dost možná znamená i zachování místa v čele drah. Ministr dopravy Dan Ťok se totiž před nedávnem nechal slyšet, že bude Krtkovo působení hodnotit zhruba po půl roce; tato lhůta se právě naplňuje.

Drahám pomohly loňské hospodářské výsledky, když se skupina vymanila z dvoumiliardové ztráty a přehoupla do zisku 156 milionů korun. Pomohlo mimo jiné výrazné snížení nákladů na naftu a elektřinu a také zvýšená dotace za osobní dopravu. Do zisku skupinu táhlo především nákladní ČD Cargo.

Dráhy jsou předlužené, kritizuje Jančura

Vedle agentury Moody's tradičně vystavuje Českých drahám vysvědčení i majitel konkurenčního RegioJetu Radim Jančura, který hospodaření národního dopravce pozorně sleduje. Ve svém soudu je příkrý. Podle něj dráhy investovaly miliardy do nových vlaků, aniž by se zásadně navýšil počet cestujících.

„Výsledkem je hlavně předlužení firmy ve výši 36 miliard ,“ uvedl Jančura. Počet cestujících ale v posledních letech ovlivňuje i výrazná stavební činnost na kolejích, kterou provádí Správa železniční dopravní cesty. Výluky provozu lidi vyhánějí z vlaků.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah