Dráhy váhají. O nákupu dalších Railjetů rozhodnou v září

Railjet v Praze

Railjet v Praze Zdroj: E15 -Michael Tomes

Raijet odstartoval svou první cestu z Břeclavi
Interiér vlaku
Jednotka ÖBB railjet byla 17. dubna představena na trase Břeclav-Brno-Praha. Na snímku jsou generální ředitel ÖBB Christian Kern (vlevo) a generální ředitel ČR Petr Žaluda.
Vlevo je stávající EC s lokomotivou Taurus.
Kabina strojvůdce v novém vlaku
11 Fotogalerie
nos
Českým drahám zatím chybějí peníze na nákup dalších Railjetů. Šéf firmy Dalibor Zelený říká, že by nové soupravy chtěl, ale až v době, kdy bude zajištěné financování.

Zástupci společností České dráhy a Siemens se dohodli na prodloužení opce na nákup Railjetů do 6. září 2013. Do té doby musí český národní dopravce definitivně rozhodnout, zda koupí i dalších 8 jednotek. Ty by měly podle dohody se slovenskými a maďarskými drahami zajíždět do Bratislavy a Budapešti.

„Velice si vážíme trpělivosti kolegů ze Siemensu. Je to náš tradiční partner, který nám v minulosti dodával vozy první a druhé třídy, restaurační a lůžkové vozy pro mezinárodní provoz a vždy jsme byli s jeho výrobky spokojení,“ uvedl generální ředitel ČD Dalibor Zelený.

České dráhy již uzavřely smlouvu na nákup sedmi jednotek Railjet, které budou v rámci společného projektu s ÖBB provozovat ve dvouhodinovém taktu a v modelu se 7 českých a 3 rakouskými vlaky na lince Praha – Brno – Vídeň – Graz. První jednotky se ve společnosti Siemens aktuálně vyrábějí a na české koleje vyjedou příští rok.

„Osobně bych byl rád, kdybychom mohli opci využít celou. Jde o kvalitní a pro cestující komfortní vlaky. Tuto investici však musíme velmi seriózně zvážit. Kladné stanovisko bychom mohli dát jedině tehdy, když bychom měli zajištěné financování. A to, bohužel, v tuto chvíli nemáme. Není možné, abychom spoléhali na výnos z prodeje nádraží SŽDC, o němž ještě nebylo rozhodnuto, a další zadlužení Českých drah nemůžeme dovolit,“ uvedl Zelený.