Dráhy znovu vypraví přímý spoj na Jadran, po čtyřech letech | E15.cz

Vše o inovacích

Vše o  inovacích Vstoupit do speciálu

Dráhy znovu vypraví přímý spoj na Jadran, po čtyřech letech

Dráhy znovu vypraví přímý spoj na Jadran, po čtyřech letech
Ilustrační foto
• 
ZDROJ: Euro Jan Hrouda

Jan Šindelář

Dnešním dnem začíná na dráze sezona letních jízd k moři. Novinkou je především opětovné zavedení přímého spoje do chorvatského Splitu. Češi se ho dočkali po čtyřleté pauze, naposledy tuto trasu projel Jadran Express v září 2009. Dnes ale na 24 hodin trvající pouť nevyrazí celý vlak, České dráhy daly pro letošek přednost jedinému přímému lůžkovému vozu. Ten bude jezdit do Chorvatska dvakrát týdně.

Po deseti měsících dnes dráhy rovněž obnovují letní přímé spoje do Burgasu a černohorského letoviska Baru, zítra se přidá linka do Varny. „Značný zájem je především o Burgas, již nyní je téměř obsazený na celou sezonu,“ uvedl mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Naopak nejvíce míst prý zbývá ve vagonu do Baru. Ten totiž jezdí každý den, neboť je po většinu cesty připojen k pravidelnému rychlíku Avala z Prahy do Bělehradu. Dráha má na prázdniny i další novinky, některé jsou příjemné, jiné méně.

V červnu a srpnu výrazně zlevní jízda pendolinem. V případě nákupu jízdenky na internetu bude rezervace místa zdarma, teď stojí základní místenka dvě stovky korun, zlevněná sto korun. Při nákupu v pokladně zaplatí cestující za místenku nově 35 korun. Jde zřejmě o důsledek konkurenčního boje na trati Praha–Ostrava.

„Výlet pendolinem na Moravu, do hlavního města nebo do Františkových Lázní je určitě příjemnou alternativou rodinných výletů autem,“ uvedl ředitel odboru dálkové a mezinárodní dopravy Jiří Ješeta. Pendolina se ovšem týká i méně příjemná zpráva: dráhy na prázdniny zruší čtyři páteční a nedělní vlaky mezi Prahou a Bohumínem.

Podobný osud potká i čtyři expresy mezi Prahou a Brnem. Ještě větší zářez do grafikonu udělá od 1. července ministerstvo dopravy, které přestalo objednávat některé rychlíky. Jízdní řád výrazně prořídne u 24 vlaků, z toho šest bude zcela zrušeno. To platí například pro trasy Plzeň–Cheb, Brno–Havlíčkův Brod nebo Praha–Třinec. Naopak dráhy na léto posílí autobusové spojení na pražské letiště a nabídnou výletnickou čtrnáctidenní jízdenku bez omezení počtu jízd.

Vlakem rovnou do Splitu
Sezonní autovlak Jadran Express z Prahy do Splitu provozovaly České dráhy od roku 2003 jako zvláštní spoj s týdenní frekvencí. V roce 2006 tento spoj zrušily a v nové podobě jej znovu zavedly v roce 2007, tentokrát jako pravidelný každodenní rychlík, na který doplácejí veřejné rozpočty. Ten naposledy vyjel v roce 2009, pak byl zrušen. Dráhy to zdůvodňovaly tím, že se nedohodly na jeho financování s maďarskými a chorvatskými kolegy. Od letoška jezdí do Splitu přímý lůžkový vůz.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!