Dvořák šel na policii vysvětlovat financování dostavby metra A

Martin Dvořák

Martin Dvořák Zdroj: Jiri Kotatko

Bývalý ředitel pražského dopravního podniku Martin Dvořák byl na policii podat vysvětlení k financování stavby nového úseku metra trasy A z Dejvic do Motola. Policisté ptali na okolnosti zadání stavby a na následné zvýšení její ceny. Dvořák zdůraznil, že částka vzrostla až poté, co z podniku odešel.

Útvar pro odhalování organizovaného zločinu (ÚOOZ) prověřuje výstavbu trasy A od loňského října, a to pro podezření z trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže.

„Za mého působení se cena za stavbu nezvedala. Z nějakého záhadného důvodu se enormně zvedla až poté, kdy jsem odešel,“ podotkl Dvořák, když opouštěl sídlo ÚOOZ na pražském Perštýně. Dodal, že žádné další předvolání od policie v této souvislosti nedostal.

Interní audit dopravního podniku poukázal na to, že při stavbě trasy do Motola mohlo dojít k porušení zákona o veřejných zakázkách. Pochybení se měl dopustit Inženýring dopravních staveb (IDS), který stavbu pro pražský dopravní podnik organizuje.

Bez zadávacího řízení

Podle auditu zadal IDS některé práce bez řádného zadávacího řízení. Tuto skutečnost se snažil dodatečně napravit až ve chvíli, kdy již byly všechny práce v řádu desítek milionů korun dokončeny. S interním auditem je spojen i incident, při němž se neznámý pachatel snažil vytlačit z dálnice D11 vůz tehdejšího šéfa auditu a současného prvního náměstka ministra financí Lukáše Wagenknechta.

Dvořák řídil pražský dopravní podnik v letech 2007 až 2011. Čelí obvinění z porušování povinnosti při správě cizího majetku v souvislosti se zakázkou pro firmu Cross Point, která prodávala jízdenky pražské MHD. Podle vyšetřovatelů Dvořák firmu zvýhodnil při výběrovém řízení.

Výstavba prodloužení trasy metra A z Dejvické do Motola by měla být podle webu dopravního podniku dokončena v závěru letošního roku. Vyjít má na zhruba 22,5 miliardy korun, přibližně 7,5 miliardy by měla Praha získat z evropských fondů. Úsek je dlouhý asi šest kilometrů a na trase jsou čtyři stanice - Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol.

Metro má odlehčit Vítěznému náměstí a zajistit lepší dopravní obslužnost nemocnice v Motole a sídliště Červený Vrch a Petřiny.

Brusel chce vysvětlit metro do Motola, postrádá dopravní terminál