EMS zablokovala portál pro objednání opencard, systému hrozí konec
Výpadek se podle primátorky nijak nedotkne cestujících, kteří už kartu používají, ale jen nových klientů. Praha denně eviduje 40 až 50 žádostí o vydání nové karty opencard. „V současné chvíli intenzivně zjišťujeme příčiny selhání systému a pracujeme na znovuobnovení jeho funkčnosti,“ sdělila. Okamžitě prý kvůli tomu oslovila EMS.
Vedení města v úterý schválilo částečný přechod na předplatné papírové kupony, zvažuje i úplně zrušení opencard. „Musíme se připravit na to, že s tímto projektem asi skončíme,“ uvedla Krnáčová.
„Jednání společnosti eMoneyServices, která blokuje online objednávání opencard, považuji za minimálně nekorektní. Není možné, aby si Pražany brali jako rukojmí,“ tvrdí primátorka. Firmě prý Krnáčová v úterý poslala dopis, v němž požádala o předložení nabídky na odkup zdrojových kódů. „Původní nabídka dosahující částky 400 milionů korun je nad rozpočtovými možnostmi Prahy,“ doplnila.
Firma omezuje podporu nad rámec smluv
Opatrný tvrdí, že firma žádný dopis nedostala. Na situaci, v níž Praha nemá uzavřené smlouvy na podporu systému, prý upozorňuje už řadu měsíců. „V tuto chvíli nepřekračujeme žádné smlouvy ani zákony,“ uvedl. „Systém neblokujeme, výpadek je jen součástí omezování podpory, na kterou Praha nemá smlouvy,“ řekl mluvčí EMS.
EMS podle Opatrného také zváží zahájení dalšího soudního řízení, ve kterém by se firma po Praze dožadovala peněz za služby poskytované v uplynulém půl roce. Nároky firmy by se tak zvýšily na zhruba 200 milionů korun. U dosavadních soudů kvůli dluhům Prahy vůči EMS firma podle mluvčího požaduje zhruba 170 milionů korun.
EMS prý nechce jen prodat
Praha se doposud k firmě EMS podle náměstka primátorky a radního pro dopravu Petra Dolínka (ČSSD) chovala korektně. EMS podle něj při jednání o budoucnosti opencard své nabídky neustále svazovala zároveň s podporou, kterou chce firma i nadále vykonávat, město ale zajímala částka, za kterou by byla EMS projekt ochotná kompletně odprodat. Podle Dolínka je v současnosti zásadní, aby si Pražané mohli koupit jízdné, a aby se daly jízdenky zkontrolovat.
Na koalici se kvůli dnešním potížím snesla vlna kritiky od opozice. Předseda pražské ODS Filip Humplík mluví o „návratu do minulosti“. „Paní primátorka ještě včera (v úterý, pozn.red.) ujišťovala Pražany, že papírové jízdenky jsou jen náhradním řešením. O 24 hodin později už jsou řešením jediným,“ řekl Humplík.
Kartu opencard, která slouží především jako tramvajenka, stála před 1,35 miliardy korun a dosud si ji vyzvedlo více než 1,2 milionu cestujících. Deset minulých radních za TOP 09 a ODS a pět úředníků kvůli projektu čelí obvinění. Spor Prahy a EMS řeší soud.