Firmě Arriva loni vzrostl zisk na 161 milionů korun

Arriva

Arriva Zdroj: E15 Anna Vackova

ČTK
Jednomu z největších autobusových dopravců, společnosti Arriva Transport ČR, loni vzrostl zisk meziročně o 54 milionů korun na 161 milionů korun. Tržby vzrostly o desetinu na 4,4 miliardy korun. Za navýšením zisku jsou úspory v managementu společnosti a zvýšení stavebního ruchu na železnici, ze kterého profituje autobusová doprava nahrazující na rozestavěných úsecích vlaky.

Samotná náhradní doprava za vlaky Českých drah tvořila loni na tržbách 50 milionů korun, uvedl ředitel Arrivy Daniel Adamka. Letos ale bude kvůli množství stavebních projektů poptávka po náhradní autobusové dopravě ještě silnější. Problémem naopak může být nedostatek řidičů autobusů, s nímž se potýkají dopravní společnosti už nyní.

Arriva, patřící do skupiny německých drah (Deutsche Bahn), koupila v roce 2013 řadu významných dopravních firem v tuzemsku. Šlo například o společnosti jako je Veolia, příbramské Cup Tour a Probo Bus působící na Berounsku. Počet autobusů provozovaných některou z jejich společností se tak zvýšil o 150 na současné zhruba dva tisíce.

Vliv na ziskovost mělo sloučení Arrivy s Veolií

Významný dopad na ziskovost společnosti mělo sloučením původně dvou managementů Arrivy a Veolie do jediného, provázené propuštěním řady lidí na manažerských pozicích. Synergie spojení se projevily i v centrálních nákupech, které byly ekonomicky výhodnější, než kdyby je pořizovala každá z firem zvlášť.

Snížení nákladů přineslo i rozšiřování počtu autobusů jezdících na Bionaftu b100, která dosud není zatížená spotřební daní. Nyní toto palivo využívá polovina autobusů Arrivy. Uvažované zdanění tohoto paliva o dvě až tři koruny by pro dopravce představovalo zvýšení nákladů o desítky milionů korun.

Arriva nyní drží zhruba 20procentní podíl v tuzemské autobusové dopravě. Zajišťuje dopravu objednanou krajem ve Středočeském, Severomoravském a Královéhradeckém kraji. V dálkové dopravě provozuje na své komerční riziko spojení například z Prahy na Šumavu, do Jeseníku, nebo z Jeseníku do Ostravy nebo do Brna. V mezistátní dopravě provozuje spojení do Bardejova nebo Žiaru nad Hronom.

Firma Arriva Východní Čechy měla vloni hrubý zisk 35,7 milionu
Autobusový dopravce Arriva Východní Čechy se sídlem v Chrudimi vytvořil loni hrubý zisk 35,7 milionu korun, což je o zhruba deset milionů korun více než rok předtím. Loňské výnosy z provozní činnosti se meziročně téměř nezměnily, s hodnotou 579 milionů jsou o necelé dva miliony nižší než v roce 2013. Stagnovaly i tržby z prodeje vlastních výrobků a služeb ve výši 221 milionů korun. ČTK to zjistila z výroční zprávy zveřejněné ve Sbírce listin.
Podle předsedy představenstva Iva Novotného vznikl rozdíl interními úsporami. V loňském roce se v hospodaření regionálních společností Arrivy naplno projevily synergie ze spojení Arrivy a Veolie z roku 2013. „Výrazně zeštíhlil centrální management Arrivy. Dříve měla svůj top management Arriva i Veolia, dnes existuje jen jeden a manažerů je o polovinu méně. Ve větším měřítku jsme začali v provozu zapojovat také o trochu levnější bionaftu,“ sdělil Novotný.
Podle výroční zprávy se snížil i počet zaměstnanců. Loni jich měla firma 482, o 24 méně než rok předtím.
Společnost Arriva Východní Čechy a.s. provozuje osobní autobusovou dopravu zejména na území čtyř krajů: Královéhradeckého, Pardubického, Středočeského a Kraje Vysočina. Na východě Čech je největším autobusovým dopravcem, disponuje asi 350 autobusy.