GALERIE: I tyhle podivnosti jezdily Dakar. Šestikolka, kačena, Lada, ale i Rolls-Royce

Co jezdilo na Dakaru.

Co jezdilo na Dakaru. Zdroj: Auto.cz

Co jezdilo na Dakaru.
Co jezdilo na Dakaru.
Co jezdilo na Dakaru.
Co jezdilo na Dakaru.
Co jezdilo na Dakaru.
13
Fotogalerie

Letošní, 39. ročník dakarské rallye je už za námi, beduíni jsou rozdáni a závodníci jsou na cestě domů. Přesto se k Dakaru ještě jednou vrátíme, rozhodli jsme se vrátit do historie a zavzpomínat na ta vůbec nejpodivnější auta, která se kdy této rallye zúčastnila. A že jich bylo!

Najdete mezi nimi opravdu roztodivnou společnost. Na jedné straně šestikolový speciál, na druhé dvanáctiválcové lambo. Dakar jela i lidová vozítka jako Citroën 2CV a Renault 4. Mnohé pak ukazují, kam se Dakar vyvinul. Jestliže v počátcích byl hlavně závodem dobrodruhů (vždyť vítězi se staly vlastně obyčejné terénní vozy jako Range Rover a Volkswagen Iltis), dnes už mu vévodí profesionální týmy s obřím rozpočtem a moderní technikou.

Citroën 2CV

Francouzské lidové vozítko jako bojovník s dunami a tunami písku? Ano, slavná kačena skutečně Rallye Dakar jela. A to ne v jejích počátcích, kdy byl Dakar plný dobrodruhů, ale v roce 2007. Tehdy vůz do závodu nasadili bratři Georges, Philippe a Gilles Marquesové z francouzského klubu citroënů 2CV a Méhari. Před závodem kačena vyrobená v roce 1963 prošla mnohými úpravami, karoserie byla vyztužena, podvozek vylepšen a motor posílen na 100 koní (74 kW). Úspěch se ale nakonec nedostavil, posádka cíl neviděla, když ve čtvrté etapě musela odstoupit z důvodu technických potíží se zadní nápravou.

Rallye Dakar 2021 >>>

Jules II Proto

Šestikolové automobily jsou podivné rarity, které se čas od času objeví i na závodní scéně – takový Tyrrell P34 nasazovaný ve Formuli 1 jistě není potřeba blíže představovat. Takový automobil s třemi páry kol se ukázal i na Rallye Dakar. V roce 1984 se jí zúčastnil vůz pojmenovaný Jules II Proto, řízený Thierrym De Montcorgém.

Jednalo se o na míru postavený speciál pojmenovaný podle parfému Jules hlavního sponzora, firmy Christian Dior. Základem byl trubkový rám, v jehož útrobách se ukrýval osmiválec od Chevroletu o výkonu 257 kW, který byl spárován s převodovkou ze závodního Porsche 935. Poháněná byla jen čtyři kola – dvě přední nápravy. Slibně rozjetý závod Jules II Proto nakonec nedokončil, a to z důvodu poruchy šasi, které se v průběhu závodu rozlomilo.

Pokračování článku včetně kompletní fotogalerie najdete zde.

Více na podobná témata na www.auto.cz.