Hlavní nádraží Italům vydělává

hlavní nádraží Praha

hlavní nádraží Praha Zdroj: profimedia.cz

Investice italské společnosti Grandi Stazioni do pražského hlavního nádraží se začíná vyplácet. Ukázal to hned první rok plného provozu zmodernizované odbavovací haly, která prošla čtyřletou rekonstrukcí. Tržby plynoucí z pronájmů nových obchodních prostor na nádraží zvedly firmě v loňském roce obrat o 70 procent na 162,5 milionu korun. Ještě výrazněji stoupl čistý zisk – o 200 procent na téměř 47 milionů.

„Pro náš projekt to byl klíčový rok, protože se podařilo dokončit všechny obchodní prostory a postupně je naplnit novými nájemci. Mohli jsme tak začít plně využívat potenciál, který odbavovací hala skýtá,“ sdělil deníku E15 jednatel společnosti Andrea Odoardi. Z celkových deseti tisíc metrů čtverečních obchodních ploch je podle něho pronajato 95 procent.

Před investorem však ještě stojí stamilionová investice – rekonstrukce zchátralé secesní památky, Fantovy budovy, která nyní hlavní nádraží hyzdí. A s tou chce Grandi Stazioni začít již letos na podzim. Kdo se pak do budovy starého nádraží, které přestalo sloužit své původní funkci už koncem sedmdesátých let, po rekonstrukci nastěhuje, však stále není rozhodnuto. Dříve se mluvilo například o hotelu nebo divadle. Jistá je pouze obnova legendární Fantovy kavárny. Celkem má ve Fantově budově být dalších pět tisíc metrů čtverečních pro obchod.

Hlavní nádraží je nejfrekventovanější železniční stanicí v České republice, měsíčně tudy projde kolem milionu „vlakových“ cestujících, další desítky tisíc lidí se sem dostanou z metra nebo z ulice. Po rekonstrukci snese jako jedno z mála v tuzemsku srovnání s nádražími například v Německu.

Slabinou pražského hlavního nádraží zůstává vedle zchátralé Fantovy budovy i přilehlý park zvaný Vrchlického sady, který na revitalizaci stále marně čeká. Železniční byrokrati navíc tvrdošíjně odmítají zbudovat jednoduché propojení nádraží na Prahu 3, což by významně zvýšilo obchodní potenciál místa.

Chybí už jen Fantova kavárna

Fabio Battaggia: Máme zájem opravit další česká nádraží

Společnost Grandi Stazioni má v Česku i „své“ nepoměrně menší nádraží v Mariánských Lázních, kde spravuje 1500 metrů čtverečních komerčních ploch.

Celková investice firmy s italskými kořeny představuje částku 1,15 miliardy korun. Za to má nádraží od Českých drah na 30 let v pronájmu.

Grandi Stazioni Česká republika je z 51 procent ovládaná skupinou Ferrovie dello Stato (italské státní dráhy). Dalšími společníky jsou Evropská banka pro obnovu a rozvoj a SIMEST, což je italská státní společnost pro podporu zahraničních investic.