Inekon otestoval tramvaj na baterie. Zájem už má Seattle | E15.cz

Vše o miliardářích

Vše o miliardářích Vstoupit do speciálu

Inekon otestoval tramvaj na baterie. Zájem už má Seattle

Inekon otestoval tramvaj na baterie. Zájem už má Seattle
Tramvaj na bateriový pohon
• 
ZDROJ: ČTK

ČTK

Unikátní tramvaj na baterie zamíří do běžného provozu. Česká firma Inekon Group už tramvaj otestovala a chystá sériovou výrobu. Společnost již uzavřela smlouvu s americkým městem Seattle, které chce koupit sedm bateriových tramvají za zhruba 30 milionů dolarů, tedy přes 700 milionů korun. Bateriové tramvaje vyvíjí v Česku také Škoda Transportation.

„Soupravu jsme již úspěšně otestovali v ostravském provozu, kde bez napájení z trakčního vedení ujela v simulovaném běžném provozu téměř devět kilometrů. Spotřebovala při tom jen zhruba 40 procent kapacity baterie,“ sdělil šéf Inekonu Josef Hušek. „Současně pracujeme na další inovaci naší technologie, která by dojezd tramvají bez napájení z trakčního vedení ještě zdvojnásobila,“ doplnil.

Konečných testů se zúčastnili zástupci Seattlu, který má kromě smlouvy na dodávku sedmi vozů podle deníku Dnes opci na nákup dalších 19 tramvají. Po prověrce nové tramvaje v provozu Seattle podle Inekonu projevil zájem o dalších devět souprav v rámci čerpání opce. O dodání tramvají na baterie jedná firma i s dalším americkým městem Detroit.

Profil společnosti Inekon

Zájem o tramvaje napájené elektřinou z baterií podle Inekonu ve světě roste. Vozy se uplatní třeba v historických centrech měst nebo v místech složitého křížení tramvajových linek s trolejbusovými, kde není možné vybudovat standardní vedení. Na návrhu pohonu spolupracoval Inekon s francouzskou firmou Saft, která baterii vyrobila. Nyní Inekon podal žádost o udělení patentu na celkový koncept propojení bateriového systému s řízením tramvají.

Do firmy vstoupili Číňané

Inekon předloni vykázal tržby 192 milionů korun a hrubý zisk 6,3 milionu. Loni 51 procent akcií firmy koupila čínská státní společnost China Rail Signaling Corporation.

Tramvaj na baterie vyvíjí rovněž Škoda Transportation. Nový pohon loni vyzkoušela na zkušební trati v Plzni. Bez nabíjení z troleje tramvaj ujela osm kilometrů. Škoda dodá 12 tramvají s bateriovým pohonem do tureckého města Konya s dalšími 60 klasickými tramvajemi. Hodnota zakázky činí asi 3,4 miliardy korun. Inekon byl původně partnerem Škody, nyní jsou konkurenty.

Co je Inekon Group
Vznikla v roce 1990 jako ryze soukromá česká firma. V současné době jde o obchodně–výrobní holding, který se soustřeďuje na kolejová vozidla a kolejové tratě, vývoz investičních celků, chemii a čištění odpadních vod, poradenství a softwarové programy. Na webových stránkách prezentuje holding poslední obrat z roku 2007, kdy činil 1,338 miliardy korun. Inekon Group z pozice většinového akcionáře kontroluje Josef Hušek, který je zároveň předsedou představenstva a generálním ředitelem Inekon Group. Manažer, jemuž letos bude 67 let, holding počátkem devadesátých let spoluzakládal a předtím dvě dekády pracoval v podniku zahraničního obchodu Pragoinvest.

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!