Jančura protestuje proti tendru na opravu D1, prý má levnější řešení

Radim Jančura

Radim Jančura Zdroj: Jiri Slama, Sedmicka

Firma Student Agency podnikatele Radima Jančury napadla tendry na opravu dálnice D1 a chce, aby soutěže na modernizaci, které jsou těsně před podpisem smluv se stavebními firmami, byly zastaveny. Jančura nabídl vlastní řešení, podle kterého se D1 dá opravit za třetinu času a peněz a přitom kvalitněji.

Současné soutěže jsou podle Jančury „tunel na veřejné prostředky“. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Davida Čermáka je ale řešení, které nabízí, nevyhovující. „Není akceptovatelné, abychom my nyní zrušili tendry. To prostě ani ze zákona nejde,“ uvedl Čermák. Podle něj je podivné, že se dopravce ozývá až rok po vyhlášení veřejných soutěží.

Student Agency podle ŘSD předložila návrh na opravu D1 prostřednictvím rozbití současného betonového povrchu a jeho nahrazení mnohem tlustší asfaltovou vrstvou. Takovýto způsob obnovy povrchu dálnice je ale podle Čermáka z několika důvodů nevýhodný. Na D1 je po letech provozu nekvalitní podloží, a asfaltová vozovka je tak pro dálnici, po níž projede 7500 kamionů denně, nevyhovující. Pouhá oprava vozovky by navíc znamenala ztrátu financování z EU, které je podmíněné modernizací dálnice, dodal šéf ŘSD.

Jančura: Hrozí „tunel“ za 10 miliard

Stěžovatel navíc podle ŘSD není účastníkem řízení, a proto je nemůže napadnout například u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.

„Prostředek mám, a to je volná soutěž politických stran,“ reagoval Jančura s tím, že pokud bude modernizace dálnice pokračovat podle současného modelu, jde o tunel na veřejných financích za zhruba deset miliard korun, za který bude muset některá z politických stran vyvodit odpovědnost.

Musely by se zvedat mosty, namítají odborníci

Podle Františka Lehovce z dopravní fakulty pražské ČVUT se takzvaná metoda fragmentace, kterou Student Agency navrhuje, v Česku už v minulosti použila. Nelze tak říct, že by to byla technologie obecně nepoužitelná, pouze v tomto případě má řadu zásadních překážek.

Kromě výše uvedených například ještě tu, že vrstva asfaltu, která by se na místo cementobetonové vozovky pokládala, by byla o desítky centimetrů tlustší. I zvýšení o 15 centimetrů by ale znamenalo problémy se stávajícími mosty před D1, řada z nich by kvůli průjezdu velkých vozidel musela být zvednuta, dodal.

ilustrační fotoilustrační foto | Tomas Kubelka, Mlada fronta

Zhoršený průjezd D1 ovlivní i autobusy Student Agency

Oprava nejstarší české dálnice s sebou přinese dopravní komplikace, které průjezd touto tepnou bezesporu prodlouží. O kolik se kvůli dopravním omezením doba dojezdů mezi Prahou a Brnem prodlouží, ŘSD zjišťuje. Záviset to bude mimo jiné i na postupu stavebních firem v dalších třech tendrech, které ještě nejsou uzavřeny a neúspěšní uchazeči se mohou proti jejich výsledkům odvolat. Prodloužení jízdních dob by podle dopravních odborníků mohlo řadu lidí přesvědčit pro využívání železniční místo autobusové dopravy. Tu ale Student Agency na této trase neprovozuje.

Ředitelství silnic a dálnic předpokládá, že by se na prvních úsecích dálnice dalo začít s přípravnými pracemi na přelomu dubna a května. Do dvou týdnů by mohly být podepsány smlouvy s vítězi tendrů. Těmi jsou Colas CZ a Porr v tendru na opravu úseku mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou a konsorcium Alpine Bau a OHL ŽS mezi Lhotkou a Velkou Bíteší s cenou 597 milionů korun.

O modernizaci dálnice D1 rozhodlo ministerstvo dopravy předloni v červnu v souvislosti s prasklinou na jedné z betonových desek, kde se vytvořil deseticentimetrový schod. Nejvytíženější tuzemská dopravní tepna je zhruba deset let za svojí životností. Celá modernizace mezi Mirošovicemi na 21. kilometru a Kývalkou na 182. kilometru by podle aktuálních odhadů ministerstva dopravy mohla stát asi 14 miliard Kč, počítá se s využitím peněz z Evropské unie.