Rozklad má zvrátit rozhodnutí úřadu, který počátkem září celé správní řízení kolem railjetů zrušil. Dráhy tak stále nemohou podepsat smlouvu se Siemensem, ačkoliv už jednou prodloužená opce vyprší s koncem září.
Dráhy mluví o nákupu railjetů od konce loňského roku. Celá kauza ale kvůli vmísení Škody Transportation nabyla na dynamice v polovině června. Tehdy dráhy svůj záměr zveřejnily v Informačním systému o veřejných zakázkách. Využily přitom takzvaného jednacího řízení bez uveřejnění s tím, že jde o neopakovatelně výhodnou nabídku.
Škoda reagovala podnětem k ÚOHS, jenž nejprve předběžným opatřením nákup zakázal, aby ale následně celé řízení zrušil jako neodůvodněné. ČD chtějí využít nabídky rakouských spolkových drah, které objednaly 67 jednotek, následně ale zjistily, že 16 z nich nepotřebují.
Opci na dodávku 16 souprav tak slíbily přepustit českému dopravci. Cena přitom měla zůstat stejná jako u rakouského megatendru.
Škoda podle slov svého vedení naopak bojuje za to, aby se mohla účastnit řádného tendru. Mluví rovněž o ohrožení tuzemského vagonářství.
Čtete rádi E15.cz? Dejte nám hlas ve finále ankety českého internetu v kategorii zpravodajství.