Kdo chce v Česku podnikat v dopravě, ať si koupí kamion

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Jiri Kotatko, Sedmicka

Ačkoliv doprava a logistika obecně patří mezi nejrizikovější oblasti podnikání, má mezi sebou odvětví, které dokáže vydělat. V Česku sem jednoznačně patří kamiony, naopak osobní přeprava skomírá. Trend vyplývá z oborové analýzy Pozemní doprava za období 2009 až 2011, kterou dnes zveřejnila společnost Soliditet. Kamionová doprava v dosaženém zisku přidala čtvrtinu, osobní se o třetinu propadla. Železnice na tržbách ztratila pět procent.

Tržby stagnují, zisk padá

V rámci analýzy bylo hodnoceno 56 nejvýznamnějších hráčů, kteří podnikají výhradně v oblasti osobní . V období 2010 až 2011 sledované skupině firem celkové tržby klesly o 0,8 procenta na 27,6 miliard korun. Výrazný pokles zaznamenal hospodářský výsledek, který se propadl o 35 procent na 2,2 miliardy korun.

„Statistiku významně ovlivňují výsledky Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP), které představují 58 % objemu tržeb hodnoceného vzorku firem,“ komentuje výsledky mediální zástupkyně společnosti Soliditet Petra Štěpánová.

Jak dodává, bez započítání DPP tržby vzrostly o tři procenta a provozní zisk klesl o třetinu. (Globální čísla se porovnávala pouze za poslední dva roky vzhledem k vyplácení kompenzací za závazek veřejné služby od roku 2010.

Hospodářské výsledky v osobní dopravě – 2010 až 2011

HV osobní dopravy za rok 2011HV osobní dopravy za rok 2011 | Soliditet

Pramen: Soliditet

Kamiony po propadu pěkně poskočily

Naopak skupině 89 nejvýznamnějších subjektů podnikajících pouze v kamionové dopravě tržby v posledních třech letech kontinuálně rostou. Mezi lety 2009 až 2011 se zvýšily o 16 % na celkových 28,4 miliardy korun. Provozní hospodářský výsledek v období 2010 až 2011 vzrostl o více než 27 % po 5% propadu o rok dříve.

„Výsledky studie jednoznačně ukazují, že podnikání v oblasti kamionové dopravy je výrazně výnosnější ve srovnání s osobní dopravou,“ dodala Štěpánová. Připomeňme, že zamíchat kartami v hospodářských výsledcích u kamionů může na silnicích I. třídy.

Hospodářské výsledky v kamionové dopravě – 2009 až 2011

HV kamionové dopravy za rok 2011HV kamionové dopravy za rok 2011 | Soliditet

Pramen: Soliditet

Studie analyzovala výsledky 20 nejvýznamnějších hráčů, které podnikají zároveň v osobní i kamionové dopravě. „Stejně jako v případě kamionové dopravy lze trend hospodaření těchto firem hodnotit jako pozitivní. Tržby i provozní hospodářský výsledek kontinuálně roste,“ uzavřela Štěpánová.

Jak si v roce 2011 vedli ti nejlepší v kombinované dopravě

HV kombinované dopravy za rok 2011HV kombinované dopravy za rok 2011 | Soliditet

Pramen: Soliditet

V rámci železniční dopravy se studie Pozemní doprava zabývala hodnocením 11 firem. Je třeba zdůraznit, že vyhodnocení hospodaření této skupiny firem jako celku je zavádějící, protože výsledek je výrazně ovlivněn Českými drahami a ČD Cargo. Celkově železniční doprava za sledované roky vykázala v tržbách pětiprocentní pokles.

Hospodářské výsledky v železniční dopravě – 2009 až 2011

HV v železniční dopravě za roky 2009 až 2011.HV v železniční dopravě za roky 2009 až 2011. | Soliditet

Pramen: Soliditet