Kiwi.com ubylo cestujících i zisku. Vyhledávač se pouští do personální výměny na klíčové pozici

Spoluzakladatel Kiwi.com Oliver Dlouhý.

Spoluzakladatel Kiwi.com Oliver Dlouhý. Zdroj: e15 Michaela Szkanderová

Jiří Liebreich

Brněnský vyhledávač letenek a prodejce doprovodných služeb Kiwi.com mění byznysmodel, což se projevilo i v hospodářských výsledcích za loňský rok. Jeho prostřednictvím usedlo do letadel o miliony méně cestujících, takže se snížily tržby z prodeje letenek i zisk EBITDA. Podle generálního ředitele Olivera Dlouhého nicméně už firma funguje efektivněji, a to i díky úsporným opatřením, především značnému propouštění z počátku loňského roku. Tím však personální otřesy nekončí. Kiwi se čerstvě rozloučilo s Iainem Wetherallem a na uvolněnou klíčovou pozici finančního ředitele aktuálně hledá náhradu.

Takzvané brutto rezervace, tedy tržby z odbytu letenek, které Kiwi loni prodalo, se meziročně snížily z 2,7 miliardy eur na lehce přes dvě miliardy. EBITDA se tím pádem snížila z 34 na 25 milionů eur. V rozhovoru pro e15 to uvedl generální ředitel Oliver Dlouhý. Navázat na relativně úspěšný rok 2023 bylo pro Kiwi podle něj velmi důležité, v předešlých čtyřech letech totiž prodělávalo. Nejvyšší ztrátu jedné miliardy korun vykázalo v prvním pandemickém roce 2020 a ještě dva roky poté prodělávalo stovky milionů ročně.

„Minulý rok byl posledním, kdy jsme ještě dokončovali postcovidový ,úklid‘, který se týkal i transformace celé firmy. Navázali jsme mnoho důležitých partnerství, například s Ryanairem, nově spolupracujeme s Air France-KLM, mimo jiné s Lufthansou nebo EasyJetem. Zákaznická zkušenost je díky tomu lepší, neexistují už žádné boje s aerolinkami, refundy (vrácení peněz zákazníkům) jsou tímto také vyřešené. Na druhou stranu aerolinky mají nějaké podmínky, které musíme dodržovat, takže jsme se v některých případech vzdali lukrativních zdrojů tržeb,“ řekl Dlouhý.

Management Kiwi, které vstoupilo na trh v roce 2012, loni výrazně osekával náklady. Propustil asi dvě stovky z 1200 zaměstnanců firmy. A především změnil byznysmodel, k čemuž ho donutily i soudní spory s velkými americkými dopravci American Airlines a Southwest Airlines, a především s irským Ryanairem, pro Kiwi klíčovou aerolinkou na evropském trhu.

Zatímco dříve Kiwi prodávalo letenky aerolinek bez jejich souhlasu, nově volí cestu uzavírání partnerství. Množství sedaček v letadlech, na které loni prodalo letenky, se ovšem meziročně snížilo z rekordních 25 milionů na méně než dvacet milionů.

„Je to očekávaný mírný útlum, který pramení z toho, že jsme činili řadu kompromisů, abychom uzavřeli spolupráce s aerolinkami. Globální poptávka ochabuje, platí to i pro český trh. Postpandemický boom cestování skončil, také cítíme, že lidé víc přehodnocují své výdaje. EBITDA marže nám ale výrazně roste, takže i když jsme prodali méně ,sedaček‘, tak jsme dokázali vydělat poměrově více peněz,“ dodal Dlouhý. Od letošního roku očekává významné zlepšení hospodaření, záležet bude do značné míry na výsledku letní sezony.

Vyhledávač letenek Kiwi.com hledá finančního ředitele

Součástí změn je i výměna na postu finančního ředitele společnosti. Ten dosud zastával Iain Wetherall, kterého Kiwi přetáhlo z maďarské nízkonákladové aerolinky Wizz Air koncem roku 2020. Zatímco tehdy oceňovalo jeho zkušenosti z působení v Ahold Delhaize, PwC, Singer & Friedlander Bank nebo KPMG, nyní hledá jinak zaměřeného experta.

„Vzájemně jsme se dohodli na ukončení spolupráce. On byl najatý proto, aby nastavil procesy ve firmě a připravil ji na možný vstup na burzu. Tento plán nerušíme, ale odkládáme, jednak kvůli důsledkům pandemie a jednak kvůli změně našeho zaměření na koncové zákazníky. Marnili bychom jeho potenciál a zároveň v současnosti potřebujeme finančního ředitele, který je silný v e-commerce a dokáže vést kampaně na různých trzích najednou,“ vysvětlil změnu Dlouhý.

Kiwi se po klíčové personální posile poohlíží hlavně na evropském trhu práce, a to především proto, že po ní bude požadovat, aby působila buď v pražských či brněnských kancelářích, anebo nanejvýš ve tři hodiny letu vzdáleném zahraničí. Mezi hlavní kritéria Kiwi řadí zkušenost z rychle růstové e-commerce společnosti s přímými zákazníky, které se dařilo růst díky kvalitnímu produktu a úspěšným brandovým kampaním.

Na oplátku nabízí měsíční odměnu v řádu stovek tisíc korun. Užší seznam kandidátů podle Dlouhého zatím neexistuje, výběrové řízení by mělo být dokončené až v příštích měsících.