Korejci odcházejí. Travel Service odkoupí podíly Korean Air a státu v ČSA

Boeing 737 společnosti Travel Service

Boeing 737 společnosti Travel Service Zdroj: Michal Tomeš, E15

Letadlo společnosti Travel Service.
Boeing 737 společnosti Travel Service
Boeing 737 společnosti Travel Service
4
Fotogalerie

Společnost Travel Service ovládne České aerolinie. Dohodla se s Korean Air a státem na odkupu jejich podílů. Travel Service tak bude mít v ČSA 98 procent, uvedla ČT24. Travel Service dosud vlastnil v přepravci 34 procent, Korean Air 44 procent a stát prostřednictvím Priska 19,7 procenta. Dvouprocentní podíl má Česká pojišťovna. 

Ministerstvo financí odmítlo, že se Travel Service dohodl se státem na převedení jeho 19 procentního podílu, které má v ČSA státní společnost Prisko. "Relevantní dokumenty umožňovaly, aby se současní akcionáři ČSA, tj. Korean Airlines a Travel Service dohodly na převodu podílu mezi sebou. Rozhodnutí Priska, potažmo ministerstva financí, zda se této transakce bude účastnit či nikoli doposud nepadlo," řekla Kateřina Vaidišová z tiskového oddělení MF.

Travel Service patří do skupiny Unimex Group, kterou vlastní podnikatelé Jiří Šimáně a Jaromír Šmejkal. Necelý poloviční podíl v dopravci drží čínská investiční společnost CEFC. Travel Service přepravil letos v pololetí 1,716 milionu cestujících, tedy o třetinu více než ve stejném období loni. ČSA vzrostl počet cestujících o 22 procent na 1,174 milionu.

Podle serveru Zdopravy.cz se má transakce dnes finalizovat. Travel Service patří do skupiny Unimex Group, kterou vlastní podnikatelé Jiří Šimáně a Jaromír Šmejkal. Necelý poloviční podíl v dopravci drží čínská investiční společnost CEFC.

Travel Service přepravil letos v pololetí 1,716 milionu cestujících, tedy o třetinu více než ve stejném období loni. ČSA vzrostl počet cestujících o 22 procent na 1,174 milionu.

Po ovládnutí ČSA Travel Servicem vznikne silná skupina, která bude s více než 60 letadly bezkonkurenčně největším hráčem na Letišti Václava Havla, píše server Zdopravy.cz. Travel Service měl v létě k dispozici 49 letadel, ČSA 19. Jako větší skupina budou mít spojené aerolinky také lepší vyjednávací pozici například u výrobců letadel. Zatímco Travel Service je dlouhodobě věrný Boeingu, flotila ČSA je postavena na Airbusu a ATR.

Státní podnik Prisko koupil pětinový podíl v ČSA loni v říjnu od Českého Aeroholdingu. Hodnota transakce nebyla zveřejněna. Korejci zaplatili za svých 44 procent v ČSA před čtyřmi lety 68 milionů korun, vstupovali tehdy ovšem do ztrátové firmy. V roce 2015 se hospodaření ČSA přehouplo do kladných čísel. Loni zisk po zdanění meziročně vzrostl o osm procent na 241 milionů korun.

STUDENT AGENCY: Převzetí majority v ČSA společností Travel Service považujeme za správný krok

K situaci se vyjádřil i český dopravce Student Agency. Ten zprávu hodnotí vekrze pozitivně. Vidíš však i negativa.

"Ovládnutí ČSA Travel Servicem má jen jedno "ale". Travel Service je velmi výkonná a efektivní společnost v oblasti charterové dopravy, která však klade trochu jiné nároky než pravidelná linková doprava. Je třeba dát pozor, aby se do pravidelné linkové dopravy nepřenášely určité nešvary a nepravidelnosti, které občas potkají charterové spoje společnosti Travel Service. To by bylo pro image značky a služeb ČSA, coby spolehlivého dopravce na pravidelných linkách, spíše kontraproduktivní," řekla ředitelka prodeje letenek Student Agency Věra Janičinová.

Travel Service na trhu působí od roku 1997. V roce 2015 zvýšil zisk na 240 milionů korun při tržbách 17,5 miliardy korun. Je lídrem v charterové dopravě v ČR, na Slovensku a v Maďarsku, významný podíl trhu má v Polsku.

Prisko původně založil Fond národního majetku. Od začátku 90. let mělo Prisko na starosti vyrovnání závazků a pohledávek mladoboleslavské Škody. Nyní se firma podílí na řešení situace v těžební společnosti OKD. Věřitelé OKD letos v srpnu schválili plán reorganizace, který počítá s tím, že doly a provozní majetek budou vloženy do nové společnosti OKD Nástupnická, v níž by 100 procent akcií mělo získat právě Prisko.

Travel Service se o ČSA vážně ucházel již před osmi lety

- V roce 1992 se státní Československé aerolinie transformovaly na akciovou společnost, ve které získaly menšinový podíl francouzské aerolinie Air France a Evropská banka pro obnovu a rozvoj. Obě instituce držely v ČSA dohromady 38,2 procenta akcií. Majoritním vlastníkem byla česká strana především prostřednictvím Fondu národního majetku. Plány na vytvoření společného podniku mezi ČSA a Air France však ztroskotaly.

- V lednu 1994 ČSA odstoupily od investiční smlouvy s Air France a francouzská firma prodala svůj podíl Konsolidační bance. Ta posléze koupila i podíl Evropské banky pro obnovu a rozvoj. Zájem o vstup do ČSA od té doby projevovaly i další společnosti. Konkrétní nabídky předložily například Swissair, Lufthansa a British Airways. Vláda premiéra Miloše Zemana (tehdy ČSSD) však v červnu 1999 rozhodla, že do ČSA nebude moci vstoupit zahraniční strategický partner dříve než v roce 2001.

- V lednu 2009 vyhlásil kabinet Mirka Topolánka (ODS) dvoukolové výběrové řízení na prodej Českých aerolinií. O českého leteckého dopravce se ucházeli čtyři zájemci: český tandem Unimex Group/Travel Service, aerolinky Air France-KLM, společnost Darofan z koncernu Aeroflot a investiční skupina Odien.

- Ve druhém kole výběrového řízení zůstalo pouze konsorcium Unimex a Travel Service, které za aerolinie nabídlo miliardu korun, ovšem s podmínkou, že vlastní jmění ČSA bude alespoň na nule. Vláda koncem října 2009 rozhodla, že aerolinky neprodá, neboť vítězné konsorcium si podle ní kladlo řadu nepřijatelných podmínek.

- O tři roky později, počátkem listopadu 2012, vydala vláda Petra Nečase (ODS) souhlas s hledáním strategického partnera pro ČSA. Oficiální nabídku na koupi 44 procent akcií v ČSA podala pouze korejská společnost Korean Air. O podíl v ČSA se údajně zajímala také katarská letecká společnost Qatar Airways, která však nabídku nepodala. V březnu 2013 kabinet rozhodl, že 44 procent akcií ČSA prodá společnosti Korean Air, která nabídla 67,5 milionu korun.

- Korejská firma měla opční nárok i na dalších 34 procent akcií, v prosinci 2013 se nicméně dohodla se společností Travel Service, že tento podíl přenechá jí. Koncem roku 2014 transakci schválila Evropská komise a také čtyři příslušné národní soutěžní úřady, obchod byl zakončen v březnu 2015. Krátce poté státní Český Aeroholding oznámil, že se bude chtít zbavit i zbytku akcií ČSA. Firma, která sdružuje i Letiště Praha a další společnosti z letecké přepravy, držela zhruba 19 procent.

- Loni na podzim prodal Český Aeroholding zbývající část ČSA státem vlastněné akciové společnosti Prisko (spadá pod ministerstvo financí, stát ji využívá také půjčování peněz firmám, na kterých má zájem, kterým ale ČR někdy kvůli evropským pravidlům nemůže pomoci přímo). Podle pozdějšího vyjádření předseda představenstva aeroholdingu Václava Řehoře získala firma za akcie zhruba 60 milionů korun.

- Dnes Česká televize uvedla, že České aerolinie ovládne Travel Service, který se dohodl s Korean Air a státem na odkupu jejich podílů. Travel Service tak bude mít v ČSA 98 procent. Zhruba dvouprocentní podíl drží Česká pojišťovna.