Kraje si vyjednaly více peněz na vlaky, celkem 2,9 miliardy ročně

Vlaky Regionova

Vlaky Regionova Zdroj: E15

České a moravské lokálky nezahynou. Ministerstvo dopravy dojednalo s hejtmany kompromisní dohodu, podle které bude stát i po roce 2019 finančně přispívat na regionální železniční spoje. Kraje si dokonce finančně mírně polepší, navíc se jim podařilo odrazit snahu státu, který chtěl jako sponzor získat větší vliv na podobu krajských linek. Dohodu má dnes projednat vláda.

Rok 2019 je pro českou železnici klíčovým mezníkem, neboť vyprší závazek státu z roku 2009 na lokálky přispívat. Krajům zároveň skončí desetileté smlouvy s Českými drahami. Pokud by stát nadále na regionální vlaky nedal ani korunu, železnice by skončila v troskách; kraje by zřejmě sáhly po mnohem levnější autobusové variantě.

Nová dohoda počítá s tím, že stát do regionů pošle 2,9 miliardy korun ročně plus příslušné inflační navýšení. Tím pokryje všem krajům 30,5 procenta nákladů na vlaky, zatímco zbytek si hejtmanství doplatí. Model je podobný dnešnímu stavu, kraje si ovšem polepší o 122 milionů korun. Vymohly si totiž započítání inflace z let 2011 až 2013, kterou stát nijak nekompenzoval.

„Česká republika má jednu z nejlepších a nejkvalitnějších veřejných doprav v Evropě a je třeba, abychom ji zabezpečili,“ zdůraznil ministr dopravy Dan Ťok, který dohodu prezentoval veřejnosti. Hejtmani ji zatím nekomentovali. „Vyjádříme se příští týden na společném jednání s vládou,“ uvedl předseda asociace krajů Michal Hašek.

Ťok ustoupil

Ťokův úřad přitom mírně ustoupil z původních pozic. Do memoranda obou stran chtěl dát podmínku, že stát proplatí jen linky, na kterých vlaky jezdí ve všední dny alespoň v šesti párech. Dohoda se nakonec ustálila na čtyřech párech.

Hejtmani rovněž žádají právní jistotu financování, kterou jim pouhé vládní memorandum nezajišťuje. Například platnost současného memoranda v minulosti zpochybňoval tehdejší ministr financí Miroslav Kalousek. Ťok se problém zavázal vyřešit do poloviny roku.