Ještě o trochu rychleji klesaly výkony dopravců v tunokilometrech, což je údaj, který o situaci v odvětví vypovídá zřetelněji. „Lze říci, že pokles kopíruje vývoj hospodářství a vyšší číslo v tunokilometrech má patrně kořeny ve výrazném poklesu ve stavebnictví,“ domnívá se mluvčí sdružení dopravců Česmad Bohemia Martin Felix.
Stavebnictví loni kleslo o více než čtyři procenta a lepší vyhlídky nemá – především kvůli státnímu šetření na dopravních stavbách – ani pro letošní rok. „Na těch číslech něco bude. Je to dáno i tím, že řada dopravců zmenšila flotilu a nepotřebná auta vyřadila,“ komentoval majitel velké dopravní firmy, který si nepřál zveřejnit jméno.
Objem zboží přepraveného českými silničními dopravci |
Rychlejší pokles zaznamenaly statistiky u vnitrostátní dopravy, kde se množství zboží snížilo o pět procent. U objemově mnohem menší mezinárodní dopravy to byla čtyři procenta. Vývoj potvrzují i údaje z mýtného systému. Dopravci sice loni na mýtném zaplatili rekordních 8,7 miliardy korun, stát ale na základě zvýšení sazeb o čtvrtinu čekal přes deset miliard korun.
Nižší objemy přeprav ovšem nehlásí pouze silnice. Také státní železniční dopravce ČD Cargo oznámil, že loni jeho vlaky odvezly o sedm procent méně zboží než v roce předchozím. Provozní ztráta zřejmě překročí 200 milionů korun.