Kurucz chce na dráze ušetřit 200 milionů korun

Daniel Kurucz

Daniel Kurucz Zdroj: ctk

Nový generální ředitel Českých drah Daniel Kurucz zatím neví, jaký bude mít plat, nutné úspory v nákladech podniku má ale spočítány na chlup. Oproti loňsku by výdaje měly být nižší o 200 milionů korun.

Rezervy chce nový šéf hledat především v oblasti opravárenství. Spolupráce dílen Českých drah a dceřiných ČD Cargo a DPOV, které si dosud hrají každá na svém písečku, by mohla podle Kurucze ušetřit až sto milionů korun ročně. V modré skupině se navíc bude i v letošním roce propouštět, ale podle ředitele se to bude týkat spíše desítek než stovek lidí.

Hlavním problémem Českých drah zůstává nedostatek vlastních peněz a zadluženost. Hned v březnu musejí splatit úvěr ve výši 1,2 miliardy korun, který si vzaly na nákup vozidel od nadnárodní železniční kampeličky Eurofima. V červenci navíc může být splatná miliarda z dluhopisů ČD Cargo.

Kurucz přitom chová naději, že věřitelé nebudou chtít své peníze tak brzo. „V případě, že suma nebude revolvována, máme zajištěno již dohodnuté financování splátky z dalších zdrojů,“ uvedl nový velitel modré armády. Jiné zdroje, například v podobě směnečného programu, jsou připraveny i na zmíněný úvěr od Eurofimy. Dráhy navíc budou muset od dubna začít splácet 1,9 miliardy korun za postupně dodávané vlaky Railjet od Siemensu. Spoléhají přitom na to, že je z problémů vytáhne převod nádraží na Správu železniční dopravní cesty, za což by měl dopravce inkasovat až sedm miliard korun. Kurucz by letos rád vyřešil spory a arbitráže s konkurencí a některými dodavateli. Dlouhodobě se dráhy například přou se Škodou Transportation kvůli zpožděné dodávce nových lokomotiv.

„Úplně nejdůležitější ale budou dvě věci. Nabídnout zákazníkovi takový servis, aby cestování s ČD bylo jeho první volbou. A pak nastavit firemní kulturu tak, aby zaměstnanci byli hrdí na to, že v ČD pracují. Zní to jako klišé, ale je to ten nejtěžší úkol,“ uzavřel nový drážní šéf.

5 odpovědí Daniela Kurucze

Šéfem a předsedou představenstva Českých drah se stal dosavadní náměstek ředitele pro ekonomiku a techniku Daniel KuruczŠéfem a předsedou představenstva Českých drah se stal dosavadní náměstek ředitele pro ekonomiku a techniku Daniel Kurucz | ctk

Nový šéf státních drah v pátek odpovídal na otázky novinářů. Zde jsou některé z nich.

Co se stane, pokud vláda úplatný převod nádraží neschválí nebo odloží. Z čeho budou České dráhy platit závazky, například za vlaky Railjet?

Máme dohody s našimi partnery, ať už to jsou banky nebo jiné finanční instituce, že jsou schopni nám v tom pomoci. To znamená, že stabilita Českých drah se tím nenaruší natolik, aby nastaly nějaké zásadní problémy s cash flow. Nicméně samozřejmě by to bylo nepříjemné už jen proto, že bychom museli zvýšit cizí zdroje. A tím pádem by nám klesl rating. V takovém případě by hrozilo, že rating klesne tak hluboko, že spadneme z takzvaného investičního pásma do pásma spekulativního. Tím by se nám celkem jednoznačně zdražily veškeré úvěry, které máme.

Zmiňoval jste, že budete řešit stav a budoucnost dceřiných firem. Budete některé prodávat?

Musíme to zanalyzovat. Nechceme prodávat firmy, v nichž máme stoprocentní podíl, u dalších firem musíme zvážit, zda naše majetková účast dává smysl. Pokud zjistíme, že smysl nedává, tak se podílu budeme zbavovat. Může se ale stát, že budeme na druhé straně usilovat o zvýšení majetkového podílu. Po dceřiných firmách budeme tvrdě vyžadovat, aby vytvářely zisk, a ve formě dividend přispívaly mateřské firmě.

Chystáte nějaké personální změny v ČD Cargo?

V managementu ČD Carga žádné změny neplánujeme.

Jaký je váš plat?

To je výborný dotaz. Po pravdě řečeno, dozorčí rada ještě můj plat neprojednala, takže nevím.

Má váš předchůdce Dalibor Zelený nárok na nějaké odstupné?

To je spíše dotaz na dozorčí radu, ale pokud vím, tak má dohodu na dobu určitou do konce února plus nárok na dvouměsíční odstupné.