Leo Express je málo známý. Vlaky má obsazené sotva z poloviny

Leoš Novotný

Leoš Novotný Zdroj: E15 Anna Vackova

Soupravy Leo expresu
Leoexpres poprvé v Praze
Leoexpres poprvé v Praze
Leoexpres poprvé přijíždí na pražské Hlavní nádraží
Vlak Leo Express
6
Fotogalerie
Vlaky Leo Expressu jezdí tři měsíce po zahájení provozu obsazené ze 45 procent. Dopravce zatím ještě nemá vytvořenou zákaznickou bázi, jako například konkurenční RegioJet, řekl majitel společnosti Leoš Novotný. RegioJet na stejné trase jezdí rok a půl a dlouhodobě uvádí stabilní obsazenost v téměř dvojnásobných hodnotách. České dráhy informace o obsazenosti vlaků nezveřejňují.

Začátek roku zpravidla bývá pro dopravní společnosti slabší. Od poloviny února opět začínají jezdit studenti, kterým začíná výuka v letním semestru, což slibuje růst obsazenosti. Další nárůst Leo Express očekává díky slevové akci pro držitele věrnostních karet Českých drah, kterým soukromý dopravce po celý březen nabídl cenu mezi Prahou a Ostravou za 95 korun. Tito cestující podle Novotného tvoří zhruba desetinu všech cestujících v černých vlacích. Podobná čísla uvedl i RegioJet, který se k akci připojil.

„Bylo by naivní, kdybychom si řekli, že za měsíc budeme mít vlaky obsazené na 90 procent,“ uvedl Novotný s tím, že Leo Express sice nemá obsazenost jako jeho zavedenější konkurence, počet pasažérů se ale neustále zvyšuje. Roste prý i počet unikátních cestujících, kteří černým vlakem jedou poprvé.

Sázka na online marketing

Na vině je podle Novotného stále nízké povědomí o tom, že na tuzemském trhu tato alternativa ke státním Českým drahám a soukromému RegioJetu je. Žádnou rozsáhlou marketingovou kampaň přesto dopravce neplánuje. Od konvenčního marketingu společnost ustoupila krátce po spuštění provozu loni na konci roku, kdy v omezené míře používala inzerci v tištěných periodikách. Do budoucna se chce spolehnout výhradně na online marketing a prezentaci v nádražních budovách.

Leo Express pro výpočet vytíženosti vlaků používá takzvanou normalizovanou obsazenost, která udává poměr volných a obsazených míst po celou délku trasy. Sedadlo, které je na trati obsazené například jen v úseku mezi Pardubicemi a Olomoucí, se tak nezapočítává jako plné po celou délku trasy jako v případě takzvané absolutní obsazenosti. Ta bývá v průměru o 15 procentních bodů vyšší.