Leo Express snížil ztrátu o čtvrtinu. Vydělává jen na jednom spoji

Leo Express

Leo Express Zdroj: Anna Vackova, E15

Soukromý železniční dopravce Leo Express v letošním prvním pololetí snížil konsolidovanou ztrátu na 63,6 milionu korun z 86,6 milionu před rokem. Ziskový je zatím jen na nově zavedeném spoji do Starého Města u Uherského Hradiště. Firma mírně zvýšila tržby a dostala se do provozního zisku. Uvedla také, že hlavně na konci pololetí zvýšila obsazenost spojů.

Tržby stouply meziročně na 88,7 milionu korun z 86,8 milionu. „Do výnosů za první pololetí se nadále promítá nízká hladina cen na první trase Leo Express Praha-Ostrava, kterou na trhu v předchozích letech nastavil dominantní hráč, společnost České dráhy,“ uvedla firma.

Leo Express počátkem července České dráhy kvůli údajně podnákladovým cenám zažaloval. Požaduje náhradu škody 23,7 milionu korun měsíčně, která v součtu činí zhruba půl miliardy. Firma už dříve podala tři stížnosti k Evropské komisi a podnět k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Zvažuje také arbitráž nizozemské společnosti Leo Express N.V., která je akcionářem českého Leo Expressu, proti České republice kvůli nedostatečné ochraně investic.

Na provozní úrovni byl Leo Express v pololetí v zisku 4,4 milionu korun, ve stejném období loni ve ztrátě 24,2 milionu. Hlavní akcionář a generální ředitel společnosti Leoš Novotný deníku Dnes řekl, že k tomu firmě pomohl odklad od společnosti Credit Suisse, která bude chtít tři splátky v hodnotě 152 milionů korun místo letošního roku až v roce 2021.

Plánuje také Slovensko

Kladného provozního výsledku ale dopravce dosáhl pouze bez započtení odpisů za pětici nových souprav Stadler Flirt. Po jejich započtení skončila firma v provozní ztrátě 23,5 milionů korun proti 56 milionům rok před tím. Počet cestujících se proti loňskému prvnímu pololetí zvýšil o 20 tisíc na 400 tisíc přepravených pasažérů, uvedla mluvčí dopravce Petra Valentová. Nejvyšší nárůst cestujících společnost zaznamenala začátkem léta.

Leo Express od poloviny letošního prosince plánuje s novým jízdním řádem vstup na trasu Praha-Košice. Chce se také zaměřit na rozvoj elektronických aktivit, jako je prodej jízdenek přes internet a aplikace pro mobilní telefony. V příštích 12 měsících firma mimo jiné kvůli růstu obsazenosti spojů a počtu zastávek očekává zvýšení tržeb o 50 až 100 milionů korun.

800 tisíc cestujících

Leo Express vstoupil na českou železnici v listopadu 2012, kdy začal konkurovat Českým drahám a soukromému dopravci RegioJet na trati mezi Prahou a Ostravou. Spoje z Prahy do Starého Města u Uherského Hradiště přidal na konci loňska. Loni firma přepravila více než 800 tisíc osob.

Pololetní hospodářské výsledky dnes představí také České dráhy. Očekává se lepší výsledek proti loňskému prvnímu pololetí, kdy dopravce prohloubil ztrátu na 540 milionů korun. RegioJet podnikatele Radima Jančury pololetní výsledky zatím nezveřejnil, loni prohloubil ztrátu o 18 milionů na 92 milionů korun.

Leoš Novotný: Peníze na expanzi Leo Expressu máme připravené