Letečtí dispečeři vydělali rekordní půlmiliardu, pomohlo i oslabení koruny
„Musím také přiznat, že nám na konci roku pomohly kurzové změny, takže naše finanční výnosy byly velmi nadstandardní. To je věc, která se už asi nebude opakovat,“ doplnil Klas. Intervence České národní banky vylepšila hospodaření dispečerů zhruba o 60 milionů korun.
Pro podnik je důležitější jiná skutečnost. Českým vzdušným prostorem loni , což je zhruba stejně jako předloni, roste ale počet takzvaných přeletových jednotek. Od těch se odvíjí platby za naváděcí služby, jednotky zahrnují velikost letadla a uletěnou vzdálenost.
Nad českými zeměmi tedy létají stále větší letadla na delší vzdálenost. „Skladba flotily ve vzduchu se pro nás vyvíjí příznivě. Když se dostaneme v počtech pohybů k nárůstu jedno dvě procenta, tak nám to na výnosech dělá čtyři pět procent,“ řekl Klas. Pro letošek očekává nárůst počtu pohybů ve vzduchu a po dlouhých letech poklesů by mělo opět začít přibývat startů a přistání i na letištích v Praze, Brně, Ostravě a Karlových Varech.
Podnik zlevní služby
K největším zákazníkům ŘLP patří Emirates, Air Berlin, Lufthansa a ČSA. Pro ně by přitom mohlo být dobrou zprávou, že podnik po třech letech začne od příštího roku snížovat ceny služeb.
Po dobu pěti let se cena za přeletovou jednotku bude snižovat o 3,5 procenta ročně, dnes činí 1198 korun. Například obří dopravní letoun Airbus A380 zaplatí za přelet českého území v délce 400 kilometrů devatenáct tisíc korun. Menší Airbus A320 „pouze“ necelých šest tisíc korun.
ŘLP prodalo dům po výbuchu |
---|
Řízení letového provozu se podařilo prodat dům v centru Prahy, který se loni nechvalně proslavil výbuchem plynu. Zájemce nabídl o sto tisíc více, než činila vyvolávací cena 210 milionů. |
ŘLP patří mezi pět nejlépe hodnocených dispečerů v Evropě. Mezi sledované ukazatele patří například doba zpoždění na jeden let nebo maximální napřímení trasy letadla.
Společnost provozuje i výcvikové středisko, které koupilo i s leteckými simulátory od ČSA. I to se loni dostalo do černých čísel. Pokud jde o zisk, vyšší byl pouze ve zcela výjimečném roce 1999, kdy byla kvůli kosovské krizi uzavřena část leteckého prostoru nad Balkánem.