Letiště dál investují stamiliony kvůli Airbusu A380. Ohlášenému konci výroby navzdory | E15.cz

Letiště dál investují stamiliony kvůli Airbusu A380. Ohlášenému konci výroby navzdory

Štěpán Bruner

Výroba letounu Airbus A380 za dva roky skončí, oznámil minulý týden evropský výrobce. Navzdory této zprávě neváhají letiště po celém světě investovat i stovky milionů korun do úprav, které jim umožní přijímat tento obří letoun. Ani Letiště Praha, které stání pro A380 vybudovalo před několika lety, nepovažuje tuto investici za zbytečnou. 

Od minulého týdne je jasné, že vyrobeno bude nanejvýš 274 letounů A380. Přesto stále další letiště po celém světě upravují letadlová stání tak, aby dokázala tento stroj obsloužit. Obří letoun totiž potřebuje nejen více místa pro parkování, ale i třetí nástupní most vedoucí do prvního patra, který jiná letadla nevyužijí a v některých případech musí být rozšířeny i pojížděcí dráhy.

Například letiště Glasgow v polovině loňského prosince oznámilo, že v dubnu letošního roku přivítá toto obří letadlo na pravidelné lince společnosti Emirates, a do přestavby investuje přes osm milionů liber (236 milionu korun). Rozhodnutí padlo ve chvíli, kdy již i sám Airbus nejméně několik měsíců otevřeně připouštěl, že pokud program A380 nezíská novou velkou objednávku, bude ukončen.

Výhoda, která se brzy proměnila v prokletí. Airbus A380 zničila jeho velikost

Se stavbou zvláštního stání neváhalo ani letiště v německém Hamburku, třetí nástupní most byl uveden do provozu loni v říjnu. A například londýnské letiště Gatwick avizovalo, že stání pro A380 zachová, i když jej kvůli probíhající přestavbě bude muset přestěhovat.

Největší dopravní letadla světa může od roku 2015 přijímat i pražské letiště, úprava stání číslo 14 jej vyšla na 147 milionů korun, každý den jej využije A380 aerolinek Emirates na lince z Dubaje. „Stejně tak by tomu mělo být i v následujících provozních sezonách, kdy bude letoun využívat infrastrukturu Letiště Praha. Nemáme v tuto chvíli od letecké společnosti žádné indicie o opaku,“ uvedl mluvčí letiště Roman Pacvoň. V mezičase mohou stání využívat i jiná letadla, v případě menších strojů se na místo A380 vejdou i dva letouny najednou. Nevyužitý v tu chvíli zůstává jen třetí nástupní most určený pro obsluhu druhé podlaží letadla.

Reportáž: Den ve výcvikovém centru aerolinky Emirates
Královna nebes slaví. Boeing 747 poprvé vzlétl před 50 lety
Z nebe mizejí jumbo jety. Prohlédněte si vrakoviště, kde stará letadla končí

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!