Letiště Praha chystá velkou expanzi a investice za 27 miliard | E15.cz

Letiště Praha chystá velkou expanzi a investice za 27 miliard

ČTK

Vedení Letiště Václava Havla v Praze plánuje rozsáhlou expanzi a počítá s investicemi za 27 miliard korun. Do roku 2026 by tak firma měla vybudovat novou paralelní ranvej a podstatně rozšířit Terminál 2. Po dokončení staveb by letiště mělo odbavovat zhruba 21 milionů cestujících ročně. Řekl to mluvčí Letiště Praha Roman Pacvoň.

Letiště se už nyní potýká s vlastními limity. Zatímco loni odbavilo rekordních 15,4 milionu cestujících, letos očekává ještě o zhruba 1,5 milionu pasažérů více. To je přitom již odhadovaná kapacita letiště. Vzhledem k očekávanému dalšímu růstu letecké dopravy by tak současný systém dvou vzletových drah už v budoucnu nemusel stačit.

Letiště proto připravuje stavbu paralelní dráhy. Ta by měla sloužit především pro přistání ze směru od Nebušic, zatímco z nynější hlavní ranveje by měla letadla většinou pouze startovat, a to směrem na Jeneč. Takzvaná vedlejší přistávací dráha se v používá zejména jako záložní, například při opravách hlavní ranveje.

O stavbě dráhy se mluví už přes deset let a její realizace se kvůli územním problémům postupně oddalovala. Proti stavbě protestovali i obyvatelé některých částí na severozápadě Prahy. Podle nich je příprava ranveje motivována pouze ekonomickými cíly na úkor životního prostředí. Letiště se však zavázalo, že hlukové limity překročeny nebudou a některým jiným částem by se mohlo naopak ulevit. Odhadovaná cena stavby je okolo devět miliard korun.

Liják v Praze zaskočil lovce kešek v kanalizaci. Jedna dívka zemřela, další se pohřešuje

Zhruba podobnou částku by mělo stát také rozšíření Terminálu 2, na kterém by měla vzniknout mimo jiné nová letadlová stání s nástupními mosty. Terminál dosud funguje pro lety do schengenských zemí, zatímco Terminál 1 je určen pro ostatní lety. Po rozšíření by měly být oba terminály rozděleny podle dopravců.

Podle Pacvoně by ve vzdálenější budoucnosti mohla v okolí letiště vyrůst i další infrastruktura jako jsou hotely, kongresové haly a další komerční prostory. Součástí rozvojových plánů letiště je i jeho železniční napojení do centra Prahy. Vládou vybraná varianta napojení letiště na železnici do Kladna měla být podle původních plánů Správy železniční dopravní cesty do roku 2024. Kvůli složitým debatám o vedení trati se však v Praze dosud nezačalo stavět. Aktuálním termínem dokončení trati je tak rok 2028.

Další rozvoj letecké dopravy bude podle Pacvoně letiště cílit především směrem k příjezdové turistice. Letiště se proto dlouhodobě snaží posilovat dálkové linky. Od května nově létá společnost American Airlines mezi Prahou a Filadelfií. Linka se stala 13. dálkovým spojením z Prahy.

Praha chce zastavět prázdný pozemek po nádraží na Těšnově, plánuje změnu územního plánu

V dalších letech se chce letiště zaměřit na východ. V současnosti proto finišují jednání o lince do Bangkoku. V budoucnu by mohly přibýt i dálkové linky do Tchaj-wanu, indického Dillí nebo Hongkongu. "Právě v těchto destinacích sledujeme dlouhodobě výrazný potenciál," vysvětlil Pacvoň. Usilovat ovšem bude letiště i o další destinace, ať už v Severní Americe nebo Evropě.

Po výrazném růstu letecké dopravy bylo v 60. letech postaveno v Ruzyni nové letiště, kam se před 50 lety přesunul pravidelný provoz. Stará Ruzyň, v současnosti Terminál 3, je dnes využívána k privátním letům.

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!