Letoví dispečeři zastavili obří tendr na nový navigační systém

Řízení letového provozu - ilustrační obrázek

Řízení letového provozu - ilustrační obrázek Zdroj: Avionacademy.cz

Nečekaný obrat nastal v případu jedné z největších investic Řízení letového provozu. Státní podnik zrušil miliardovou zakázku na nákup zcela nového naváděcího systému. Do závěrečného kola soutěže přitom postoupily hned dvě přední světové společnosti - španělská Indra a francouzský Thales. Podle ŘLP ale ani jedna z nich nesplnila technické požadavky.

Léta příprav tak přicházejí vniveč a dispečeři si budou muset ještě několik let vystačit se starým systémem Eurocat 2000 od Thalesu. Ten funguje od roku 2001 a při vypisování nového tendru o něm ŘLP tvrdilo, že přestává vyhovovat požadavkům houstnoucího provozu na českém nebi.

Podle mluvčího Richarda Klímy se ale podnik nové akvizice, známé jako projekt Neopteryx, nevzdává. „Realizace projektu a zajištění nového hlavního systému pro řízení letového provozu v českém vzdušném prostoru je z hlediska budoucích závazků ŘLP klíčová. Jde zejména o naplnění požadavků Evropské komise v rámci programu Jednotného evropského nebe,“ uvedl Klíma. O dalším postupu má podle něj rozhodnout „detailní analýza“.

Nový systém měl podle původních předpokladů začít naplno sloužit v roce 2017. Dispečeři se měli dočkat nového vybavení řídícího sálu, kompletně vyměněn měl být hardware i software. O kolik se projekt opozdí, není zatím jasné. Možnou souvislost zrušení zakázky s tlakem ministerstva dopravy a jeho kontrolou na ŘLP Klíma odmítl.