Lodní doprava zdražila za dva měsíce o čtvrtinu, za poslední rok dvakrát. Chybí kapacita i řidiči

Nákladní loď

Nákladní loď Zdroj: Profimedia.cz

nákladní loď, lodní doprava
2
Fotogalerie

Námořní dopravu surovin do Česka dál brzdí velké problémy. Ceny dodávek na moři prostřednictvím přepravních kontejnerů vzrostly za poslední rok téměř dvojnásobně, potíže jsou i s nedostatkem volných kapacit a prodlužováním dodávek. S komplikacemi v námořní přepravě se například potýká i švédský nábytkářský řetězec IKEA v Česku, což se projevuje na poloprázdných skladech.

Ceny v námořní dopravě stoupají dlouhodobě. Podle Lukáše Ridoška s firmy Multitrans už nyní téměř atakují cenu, za jakou by se dal přepravovat kontejner velikosti 40 po silnici. V současnosti stojí takto velký přepravní kontejner při cestě z Číny do ČR kolem 20 tisíc dolarů (cca 428 tisíc korun), loni v tuto dobu to podle Ridoška bylo kolem 11 až 12 tisíc dolarů (238 až 260 tisíc korun). Ceny výrazně rostou také v posledních týdnech. Podle dat společnosti Geis CZ stoupl index cen přeprav do Evropy z Číny za poslední dva měsíce zhruba o čtvrtinu.

Příčin velkého růstu cen je několik. Ředitel DB Schenker Tomáš Holomoucký v této souvislosti upozornil především na dlouho trvající velký nedostatek přepravní kapacity na lodích i kontejnerů. Nejde přitom jen o nedostatek kontejnerů nebo přepravců. Podle Ridoška chybí i řidiči či vozidla, která svážejí zboží do přístavů. Situaci navíc komplikuje i pokračující pandemie koronaviru. Problémy přitom nejsou jen v Číně a dalších asijských zemích, kritická je i situace v USA.

 „Snažíme se na situaci reagovat všemi možnými způsoby na globální i lokální úrovni - pronajímáme si i lodě, pořizujeme kontejnery využíváme alternativních dopravních cest. Ale ani to k vyřešení situace nestačí," vysvětluje tiskový mluvčí IKEA Petr Šašek.

Problémy s dodávkami do Česka, ale také do Maďarska a na Slovensko, se podle Šaška týkají stovek produktů. Největší nouze je přímo o nábytek, který představuje hlavní prodejní artikl.

Lodě neplují na čas

Vedle toho se prodloužily i přepravní doby. "Lodě neplují na čas, doba přepravy se prodlužuje, dopravní řetězce jsou narušené lokálními problémy," řekl David Knobloch z Geis CZ. Připomněl například nedávné záplavy v Německu, které narušily překládku zboží na železnici. Potíže jsou však i přímo na místech naložení zboží. Nalodění kontejneru nyní podle Ridoška trvá i více než 30 dní.

To vše má vliv na kvalitu služeb. "Začíná se to již projevovat nedostatkem některých materiálů nebo výrobků z jihovýchodní Asie. Také proto mnoho firem začalo objednávat zboží na vánoční trh již v předstihu začátkem prázdnin, což je o několik měsíců dříve než obvykle," podotkl Holomoucký. Jeho firma i proto v minulých týdnech spustila z Číny novou kamionovou linku.

„Celý náš dodavatelský řetězec se v důsledku pandemie potýká s různými potížemi. Pandemie měla a stále má vliv na mnoho odvětví – od těžby surovin přes výrobu až po dopravu. Důsledkem těchto vlivů je, že některé naše výrobky nejsou i delší dobu dostupné," potvrdil pro E15.cz i mluvčí IKEA pro Česko Petr Šašek.

Výpadky v dodávkách však zaznamenává i silniční nákladní doprava. Problémem jsou právě chybějící suroviny ze zahraničí. To dopravcům komplikuje plánování dodávek, a tím zvyšuje jejich náklady.

Video placeholde
Ikea: zajímavosti, které jste nevěděli o švédském gigantovi • Videohub