Maersk proniká z moře na souš. Kupuje velkou asijskou logistickou firmu

Dánský kontejnerový přepravce Maersk není jedinou velkou firmou z odvětví, která se pustila do nákupů.

Dánský kontejnerový přepravce Maersk není jedinou velkou firmou z odvětví, která se pustila do nákupů. Zdroj: Profimedia

Dánský kontejnerový přepravce Maersk není jedinou velkou firmou z odvětví, která se pustila do nákupů.
Dánský kontejnerový přepravce Maersk není jedinou velkou firmou z odvětví, která se pustila do nákupů.
Dánský kontejnerový přepravce Maersk není jedinou velkou firmou z odvětví, která se pustila do nákupů.
Dánský kontejnerový přepravce Maersk není jedinou velkou firmou z odvětví, která se pustila do nákupů.
Dánský kontejnerový přepravce Maersk není jedinou velkou firmou z odvětví, která se pustila do nákupů.
7
Fotogalerie

Jeden z největších kontejnerových námořních dopravců A.P. Moller-Maersk Group kupuje velkou společnost zaměřenou na skladování LF Logistics, sídlící v Hongkongu. Dohoda v hodnotě 3,6 miliardy dolarů dánskému obrovi umožní více se soustředit na přepravu zboží po zemi, kde vidí větší potenciál růstu. Nejde přitom o jediný plánovaný obchod v odvětví, které v posledních měsících generovalo velké zisky. Mediterranean Shipping Company (MSC), konkurent Maersku, který se s ním momentálně přetahuje o první místo na trhu, v pondělí nabídl odkup africké logistické divize společnosti Bolloré.

Maersk, jenž po mořích převáží zhruba pětinu světových kontejnerů, se dohodl s LF Logistics na nákupu, kterým mu přibude deset tisíc zaměstnanců a více než dvě stovky skladů ve čtrnácti zemích. Obchod by měl být po schválení regulačními orgány dokončen v příštím roce. Předpokládá se, že Maersku umožní zvýšit roční tržby o více než miliardu dolarů. V pětiletém horizontu by společnost chtěla tuto částku zdvojnásobit.

Dánská společnost uvádí, že hodně sází na Asii a Tichomoří a dohoda jí umožnila získat lepší přístup k asijským spotřebitelům. „Tímto krokem posílíme naši skladovací a distribuční nabídku a schopnost reagovat na rychle rostoucí potřeby našich zákazníků v oblasti smluvní logistiky,“ sdělil představitel Maersku Vincent Clerc.

Svět trápí nedostatek výrobků a surovin

Video placeholde
• Videohub

Maersk si klade za cíl nabízet svým zákazníkům jako Walmart a Nike přepravu z továrny až do obchodu a rozvíjí tak své aktivity stále více i mimo námořní přepravu. Letos už také představil plány nákupu firmy Senator International, jejíž největší část podnikání se soustředí na leteckou přepravu zboží. Uvedl, že spolu s nákupem dvou letadel Boeing za to zaplatí 644 milionů dolarů.

Nákup LF Logistics je jednou z největších akvizic Maersku, který kupříkladu v roce 2017 koupil německou firmu Hamburg Süd za čtyři miliardy dolarů. Přichází v době, kdy dánský přepravce vykazuje velké zisky. V listopadu uvedl, že ve třetím čtvrtletí letoška se ztrojnásobil jeho hrubý provozní zisk na rekordních 6,9 miliardy dolarů.

Námořní přeprava se letos potýkala s obřími problémy, zejména s nedostatkem kontejnerů a s ucpanými přístavy. Velká poptávka vedla k prudkému zdražení poplatků za převoz zboží, zvýšení zájmu o dražší a komplexní služby a povzbudila i další firmy z branže k nákupům, které tyto služby umožní. MSC za africký přepravní a logistický byznys Bolloré nabízí 6,4 miliardy dolarů. Média v minulých měsících spekulovala, že o tento nákup má zájem i Maersk a další přepravce, francouzská společnost CMA CGN.

Divize Bolloré je největším africkým hráčem v odvětví, zaměstnává přes dvacet tisíc lidí ve 49 zemích, je aktivní ve 42 přístavech a působí i na železnici. CMA CGN zase nedávno koupila aktivity od společnosti Ingram Micro v hodnotě tří miliard dolarů, zaměřené především na evropský a americký trh. V listopadu získala za zhruba dvě miliardy kontejnerový terminál v přístavu v Los Angeles.