Miliardový tendr na výběr mýtného získalo konsorcium s Kellnerovým CzechTollem

Mýtná brána

Mýtná brána Zdroj: Blesk

Tendr ministerstva dopravy na provoz mýtného systému od roku 2020 vyhrálo konsorcium firem CzechToll a SkyToll, které ovládá skupina PPF. S cenou 10,75 miliardy korun má deset let vybírat a spravovat mýtné na dálnicích a silnicích první třídy. Na rozdíl od stávajícího výběrce, rakouské společnosti Kapsch, využije satelitní technologii a navigaci GPS s možností rozšíření o evropský systém Galileo. Společnost chce také využít mikrovlnnou technologii na stávajících mýtných a kontrolních branách, které patří státu a nemělo by tak dojít k jejich znehodnocení.

Ačkoliv je podle ministra Dana Ťoka (ANO) možné podepsat smlouvu na podzim, signování stále znemožňuje dočasný zákaz Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. O budoucím výběrčím mýta tak není rozhodnuto definitivně.

„Ministerstvo vybralo vítěze na základě závěrů projektového manažera, který posoudil předběžnou nabídku jako nejvýhodnější, bezchybnou a schopnou mýtný systém provozovat,“ říká šéf resortu dopravy Ťok. Tendr však čeká právní dohra. „Budeme čelit protestům a napadání. Lze očekávat, že neúspěšní uchazeči podají proti výběru nejvýhodnější nabídky námitky,“ předpokládá Ťok.

„Rozhodnutí vítáme, po vyřešení námitek, které u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže vznesl Kapsch, jsme připraveni k okamžitému podpisu smluv, aby byl nový systém funkční od roku 2020,“ uvádí Miroslav Beneš, mluvčí společnosti CzechToll. Ta je v konsorciu strategickým partnerem. Firma SkyToll je provozovatelem slovenského mýtného systému a dodavatelem technického řešení.

Naopak zklamání vyjádřil poražený Kapsch, z jehož strany lze velmi pravděpodobně očekávat odvolání vůči výsledku tendru. "Jsme zklamáni, že ministr nedal prostor k prostudování dalších nabídek, že nedošlo k jednání s dalšími uchazeči, které mohlo vést k snížení předběžných cen. Nyní vyhodnocujeme informace a zvažujeme přijetí vhodných opatření," tvrdí generální ředitel Kapsch v Česku Karel Feix.

Vedle Kapsche v tendru neuspěla také maďarská firma National Toll Payment Services a německá T-Systems. 

 

Hlavní události kolem výběru nového provozovatele mýtného systému 

Události kolem výběru nového provozovatele systému elektronického mýtného v ČR (mýtné na dálnicích budou za 10,75 miliardy korun vybírat firmy CzechToll a SkyToll):

2013:

Prosinec - Ministerstvo dopravy (MD) vlády Jiřího Rusnoka v demisi oznámilo záměr vypsat výběrové řízení na projektového manažera pro přípravu tendru na výběr mýtného po roce 2016. Řízení, s jehož vypsáním nesouhlasili představitelé chystané koaliční vlády ČSSD, ANO a lidovců, nakonec vypsáno nebylo.

2014:

9. června - MD pod vedením Antonína Prachaře (ANO) vypsalo tendr na projektového manažera soutěže. Tendr, do kterého se přihlásila šestice firem, ale provázely pochybnosti o regulérnosti.

30. října - MD vyhlásilo vítěze tendru - firmu Arthur D. Little s cenou 23,5 milionu korun. V listopadu MD uznalo jednu z námitek a výběrová komise se měla znovu zabývat nabídkami.

17. prosince - Nový ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) soutěž na projektového manažera pro mýtný systém zrušil.

2015:

4. ledna - Ťok v České televizi řekl, že pokud se do konce roku 2016 nepodaří v tendru najít nového provozovatele mýtného systému, vrátí se MD k dálničním známkám pro kamiony.

17. března - MD, které se ocitlo v časové tísni, oznámilo, že bude v případě prodloužení smlouvy s Kapschem požadovat výraznou slevu. Společnost se ohradila s tím, že jde o formu nátlaku.

15. dubna - Vláda schválila po odkladech harmonogram přípravy soutěže. MD mělo parametry předložit do 31. července.

12. srpna - Ťok oznámil, že MD opět vypíše výběrové řízení na mýtného manažera. Experti ČSSD a lidovců se už předtím smířili s Ťokovým záměrem vypsat pro období po roce 2016 tendr pouze na provoz současné infrastruktury s mýtnými branami.

26. srpna - Vláda schválila koncepci k tendru. Prostřednictvím bran se bude vybírat do konce roku 2019, pro dalších deset let bude soutěž technologicky otevřená.

6. října - Ťok oznámil, že s přípravou tendru pomůže firma Deloitte. Zakázku MD kvůli nedostatku času zadalo bez výběrového řízení.

22. prosince - MD připustilo, že vybrat provozovatele v řádném řízení už nelze do vypršení smlouvy s Kapschem (2016) stihnout.

2016:

7. ledna - ÚOHS zrušil zakázku MD na poradenství při výběru provozovatele. V dubnu ÚOHS rozhodnutí potvrdil.

24. ledna - Výběrčí mýta na Slovensku, společnost SkyToll, nabídla Ťokovi, že od roku 2017 převezme správu mýta v ČR.

1. února - O provoz mýta v ČR projevil zájem satelitní výběrčí mýta z Maďarska, National Toll Payment Services PLC.

9. března - Vláda schválila krizovou variantu výběru mýta po konci roku 2016. MD zahájilo 11. března výběr správce mýta.

3. května - Z dvojice posudků MD vyplynulo, že spravovat mýtné brány od začátku 2017 může z technických důvodů jen Kapsch.

9. května - MD vypsalo soutěž na poradce k tendru na provoz mýta po roce 2019 za odhadovaných 70 milionů korun. Přihlásilo se pět firem, všechny chtěly pod 40 milionů korun.

11. července - Vláda schválila prodloužení smlouvy s Kapschem.

28. srpna - MD uzavřelo dodatek ke smlouvě s Kapschem o pokračování správy mýtného na maximálně tři roky za 5,27 mld. Kč.

29. srpna - MD oznámilo, že jako projektového manažera pro přípravu soutěže vybralo společnost Deloitte Advisory.

23. září - Společnost SkyToll se obrátila na ÚOHS kvůli prodloužení smlouvy mezi státem a firmou Kapsch.

25. října - MD dostalo od ÚOHS za prodloužení smlouvy s Kapschem pokutu milion korun.

31. října - SkyToll oznámil, že poslal stížnost k Evropské komisi na prodloužení smlouvy s Kapschem.

18. listopadu - ÚOHS zamítl stížnost SkyToll na tříleté prodloužení smlouvy s Kapschem. Firma požadovala zákaz plnění smlouvy.

2017:

6. března - ÚOHS zamítl rozklad společnosti SkyToll, firma Kapsch tak může plnit smlouvu s MD na další provoz mýtného systému. Firma SkyToll podala v květnu proti rozhodnutí ÚOHS žalobu.

15. června - MD vypsalo tendr na nového správce mýtného systému. Během deseti let plánuje za jeho provoz utratit 29 miliard korun. Tendr následně kritizovala mimo jiné Hospodářská komora.

21. června - Firma Kapsch oznámila, že chce státu prodat svůj mýtný byznys v Česku. Po vyhlášení tendru tento návrh prezentovala jako řešení pro případ, že by soutěž na nového provozovatele nevyšla.

25. srpna - Účast ve výběrovém řízení na správu mýta po roce 2019 potvrdili německá T-Systems International a maďarský výběrčí mýta, společnost National Toll Payment Services. Ta nabídku podala s partnerskou i-Cell Mobilsoft a tuzemskou Eltodo.

24. listopadu - ÚOHS vydal předběžné opatření v tendru; MD zatím nesmí s vítězem výběrového řízení podepsat smlouvu. Firma Kapsch již už dříve upozornila, že uchazeči nedostali stejné podklady.

2018:

7. února - ÚOHS zahájil na podnět firmy Kapsch již třetí správní řízení s MD; firma zpochybňuje neutralitu výběrového řízení.

6. března - ÚOHS zamítl rozklad MD na zrušení předběžného opatření, kterým ÚOHS zakázal resortu podepsat smlouvu s případným vítězem tendru.

8. března - Do tendru na provoz mýtného systému po roce 2019 se přihlásili všichni čtyři zájemci, kteří dopředu zájem avizovali (Kapsch, SkyToll, National Toll Payment Services a T-Systems).

19. března - Ministr dopravy Dan Ťok vyzval vedení firmy Kapsch k jednání o úsporách v provozování stávajícího systému elektronického mýta. Za rok a půl do ukončení stávajícího kontraktu s firmou by mohl stát ušetřit 750 milionů Kč. Kapsch poslal v reakci Ťokovi začátkem dubna předžalobní výzvu s požadavkem, aby se zdržel dalšího poškozování dobrého jména společnosti. Firma označila výroky ministra z poslední doby směrem k ní za manipulativní a lživé a žádá omluvu.

9. dubna - Kapsch a National Toll Payment Services vyzvaly ministerstvo dopravy k dialogu ohledně podaných nabídek. Kapsch dodal, že je připraven svou nabídku upravit tak, aby lépe vyhovovala požadavkům ministerstva a byla ekonomicky výhodnější.

11. dubna - Vítězem tendru na provoz mýtného systému od roku 2020 bude konsorcium společností SkyToll a CzechToll. Podaly nejvýhodnější nabídku, uvedl ministr dopravy Dan Ťok. Dosavadní výběrčí českého mýta, společnost Kapsch, ve výběrovém řízení neuspěla.