Ministerstvo oslovilo 27 možných zájemců o provoz mýtného systému

Mýtná brána na dálnici u Řitky u Prahy.

Mýtná brána na dálnici u Řitky u Prahy. Zdroj: Rasch Jan/Euro

Ministerstvo dopravy oslovilo 27 firem, které by se mohly zúčastnit výběrového řízení na provozovatele současného systému výběru elektronického mýta. Podle prvních reakcí očekává o účast v tendru zájem. Základními parametry pro zadávací řízení na provoz mýtného systému se má v úterý odpoledne zabývat řídicí výbor složený ze zástupců parlamentních stran.

Ministr dopravy Dan Ťok následně do konce července předloží čtyřicetistránkový dokument s parametry tendru pro informaci členům kabinetu. Vypsání tendru na provozovatele současného systému má být první krok k cestě k technologicky neutrální soutěži v budoucnu, až skončí životnost mýtných bran, a k případnému rozšíření zpoplatnění na další silnice.

„Nejdříve vypíšeme soutěž na provozovatele stávajícího systému tak, aby měl reálnou šanci každý seriózní zájemce. A pochopitelně, že tímto krokem sledujeme také zlevnění provozních nákladů. Systém upravíme pro Evropskou službu elektronického mýta a rozdělíme, aby stát mohl provozovat srdce mýta - centrální systém,“ uvedl Ťok.

Nejdříve vypíšeme soutěž na provozovatele stávajícího systému tak, aby měl reálnou šanci každý seriózní zájemce

Současný systém výběru mýta pomocí mikrovlnných bran provozuje firma Kapsch, které vyprší smlouva na konci příštího roku. Současná vyjednávání se zástupci Kapsch o součinnosti jsou podle materiálu ministerského expertního týmu složitější, než si ministerstvo představovalo, a mohl by tak hrozit odklad soutěže z letošního léta na začátek příštího roku. Nutnost dohody s Kapschem o součinnosti a autorských právech jako podmínku vypsání tendru zmiňuje i materiál pro vládu.

Kapsch se zdůvodněním možného zpoždění nesouhlasí. „Zásadně se distancujeme od aktuálních mediálních výstupů, která dávají do souvislosti zpožďování vyhlášení mýtného tendru s obtížemi při vyjednávání s firmou Kapsch o součinnosti. Naše společnost nezpůsobila problémy, která má ministerstvo dopravy s přípravou a vyhlášení tohoto tendru,“ uvedl mluvčí Kapsche David Šimoník. Kapsch se podle něj obává, že ministerstvo dopravy stále nemá konkrétní představu, co po něm má požadovat či co očekává.

Systém již vybral téměř 63 miliard korun

Podle Kapsche i přes jeho výzvy začala jednání s ministerstvem až před několika týdny. „Svou snahu pomoci státu opakovaně zmiňujeme na všech setkáních a jednáních s jeho zástupci. Zároveň upozorňujeme, že naše součinnost musí být v mezích, která nám neznemožní účast v připravovaném mýtném tendru. Toto ostatně vzala s pochopením na vědomí i pracovní skupina ministerstva dopravy na posledním setkání,“ dodal Šimoník.

Elektronický mýtný systém pracuje v Česku více než 8,5 roku. Vybral pro stát již téměř 63 miliard korun, první pololetí 2015 skončilo se 4,8 miliardami korun o 12 procent lépe, než srovnatelné období loňska. Účinnost výběru mýta dosahuje 99,6 procent.