Ministerstvo uzavře smlouvu s ČD na provoz na trase Brno-Olomouc

Vlaková souprava z rodiny RegioPanter

Vlaková souprava z rodiny RegioPanter Zdroj: Radim Holis via Wikimedia Commons (CC BY-SA 3.0)

Ministerstvo dopravy uzavře smlouvu s Českými drahami na desetiletý provoz na trase z Brna do Olomouce přes Břeclav. Na Žofínském fóru to uvedl náměstek ministra dopravy Ladislav Němec. Zakázku zadalo ministerstvo státnímu dopravci přímo bez otevřeného výběrového řízení. Původně měly České dráhy, které už na trati jezdí, získat prodloužení o 15 let, nakonec bude smlouva o pět let kratší.

O záměru smlouvu podepsat informoval resort také na své úřední desce. S postupem ministerstva ostře nesouhlasí majitel RegioJetu Radim Jančura.

„Nyní finišujeme jednání s Českými drahami o nové smlouvě na linku R13 Brno - Břeclav - Olomouc. Bude platit od prosince 2015 po dobu deseti let. Požadujeme nasazení nových vozidel, která budou dotovaná z evropských fondů,“ řekl náměstek Němec. Jen v nadcházejícím jízdním řádu 2015/2016 by měly ČD na této trase ujet 1,24 milionu kilometrů.

Podle Jančury se ministerstvo a ČD chystají poškodit daňové poplatníky, protože jeho firma prý dala výhodnější nabídku na pořízení nových vlaků i na jejich provozování na trase Brno - Olomouc. „RegioJet nabídl, že je také ochoten pořídit nové vlaky zcela na vlastní náklady - bez toho, aby se musela vydat jediná koruna z evropských dotací nebo z daní občanů a tyto peníze se mohly použít na něco potřebnějšího,“ sdělil ČTK. Jeho firma se chce bránit, rozhodnutí hodlá napadnout u evropských orgánů. „Uděláme z toho exemplární případ,“ dodal Jančura.

Další dvě zakázky

České dráhy získají podle úřední desky bez veřejné soutěže také další dvě kratší zakázky. Ministerstvo s nimi chce uzavřít tříletou smlouvu na provoz osobní veřejné přepravy na lince R14 Pardubice - Liberec. Jen v prvním roce by měly vlaky Českých drah mezi těmito městy najezdit více než milion kilometrů. Národní dopravce bude zajišťovat v následujícím roce osobní dopravu i na lince R16 Plzeň - Most, kde by měl od letošního prosince během 12 měsíců najezdit 462,7 tisíce kilometrů.

Právě na tuto trať ministerstvo letos v únoru vypsalo veřejnou soutěž, do které se přihlásilo pět zájemců, kromě Českých drah RegioJet, Leo Express, GW Train Regio a společnost Arriva spadající pod německé Deutsche Bahn. Ministerstvo za patnáctiletý provoz předpokládalo podle údajů v zadávací dokumentaci na dotacích vyplatit 695 milionů korun. Vítěz by měl provoz zahájit od prosince příštího roku.

Několik zdrojů ČTK začátkem září sdělilo, že nejlevnější nabídku podala společnost GW Train Regio, která za kilometr jízdy žádá po státu dotaci necelých 75 Kč. Správnost výběrového řízení ale zpochybnily České dráhy, které podaly stížnost k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Náměstek Němec dnes upozornil, že o vítězi není rozhodnuto. „Stále zasedají zástupci výběrové komise, kteří hodnotí nabídky,“ řekl.

Spojení mezi Plzní a Mostem je neelektrifikované a denně tudy projedou čtyři páry rychlíků a v neděli pět párů dálkových spojů, doplnilo ministerstvo. To si od soutěže slibuje snížení cen, neboť většina nabídek je lacinější, než za kolik zde dnes jezdí České dráhy, dodal mluvčí.