Moldavě ubylo turistů, vlaky se na poničenou krušnohorskou lokálku vrátí zřejmě v prosinci

Nejistá budoucnost. Vlaky jezdí do Moldavy v Krušných horách už více než 130 let. Nyní ale mají vynucenou pauzu a jejich návrat v nejbližších měsících čekat nelze.

Nejistá budoucnost. Vlaky jezdí do Moldavy v Krušných horách už více než 130 let. Nyní ale mají vynucenou pauzu a jejich návrat v nejbližších měsících čekat nelze. Zdroj: ČTK

Stačí nadšení. Opravená trať z Velkého Března do Zubrnic na Ústeckuopět přivítala cestující. Začal tam víkendový provoz. Je to vůbec první lokálkav České republice, kterou převzali kompletně do své péče železniční nadšenci.
Stanice Lhotka u Mělníka na kokořínské dráze z Mělníka do Mladé Boleslavi
Stanice Skalsko na kokořínské lokálce z Mělníka do Mšena (snímek před rekonstrukcí)
Vagony řady Bmto na nádraží Praha - Braník na trati Posázavského Pacifiku
500 milionů pro lokálku. Malebná traťz pražského Braníku do Čerčan, známá jako Posázavskýpacifik, se dočká letos v létě nákladné rekonstrukce.Správa železniční dopravní cesty hodlá do dlouhodobězanedbávané lokálky investovat přes půl miliardy korun.
15
Fotogalerie

Provoz na turisty vyhledávané trati na Moldavu v Krušných horách by mohli správci železnice obnovit letos prosinci. Zpracována je už projektová dokumentace k sanaci poškozeného úseku. Obec Moldava už pocítila sezonní úbytek hostů.

Provoz na dráze zkomplikoval v březnu těsně před novou sezonou sesuv svahu a posun kolejí. Mimořádná výluka na trati Osek - Moldava je hlášena do odvolání. Z dopisu ministerstva dopravy mosteckému primátorovi Janu Paparegovi nicméně vyplývá, že do provozu bude trať uvedena k 10. prosinci. ČTK informaci potvrdila místostarostka Moldavy Eva Kardová.

Ředitel odboru drážní a vodní dopravy Jindřich Kušnír informoval, že je již zpracována projektová dokumentace na sanaci poškozeného úseku trati a že v současnosti běží výzva veřejné zakázky na zhotovitele. "Pokud bude průběh bezproblémový, opravy by mohly začít již v červnu, úplné dokončení sanačních prací ale předpokládáme až v průběhu roku 2018," uvedl Kušnír. Trať sice bude v prosinci uvedena do provozu, ale ještě v první polovině roku 2018 se dají očekávat dílčí omezení. V současné době už se podle Kušníra mění v některých úsecích původní dřevěné pražce za betonové.

"Právě ten rok 2018 mě trochu zaráží, nevíme, zda bude i další turistická sezona nějak omezena, když tu letošní už máme ztracenou," řekla Kardová. "Budeme chtít alespoň přibližný harmonogram prací," doplnila.

Vlak přezdívaný Moldaváček využívají cyklisté a turisté z Mostecka, Teplicka a je turistickou atrakcí i pro německé a další zahraniční návštěvníky regionu. "Úbytek hostů už pocítili místní podnikatelé, méně lidí je v restauracích, snížil se počet návštěvníků různých akcí. Zastavení provozu vlaku má tak výrazný dopad na všechny," uvedla Kardová.

Jako dobrou zprávu vnímá to, že se stát vůbec snaží trať obnovit. Panovala totiž obava, že moldavská železniční trať, která je technickou památkou, skončí jako trať v Českém středohoří. Tu poničil mohutný sesuv na dálnici D8 v roce 2014. Od té doby tam místo vlaků jezdí autobusy.

Lokální trať v Krušných horách stará přes 130 let vedla ze severu Čech do středního Saska. Jednou z rarit původní uhelné trati je úvraťové nádraží v Dubí. V úvraťových stanicích vlaky mění směr jízdy, aby překonaly stoupání bez nutnosti budování pomocných ozubených kolejí či tunelů.


Sesuv půdy přerušil provoz na trati do Poličky

Sesuv půdy na koleje a místní komunikaci u Oldřiše na Svitavsku po přívalovém dešti dnes zhruba ve 14:30 přerušil provoz na železniční trati mezi Borovou a Poličkou. České dráhy v úseku zavedly náhradní autobusovou dopravu. Naplavenou zeminu museli odstraňovat hasiči. Vlaky se na trať vrátily po zhruba dvou hodinách.