Provoz na turisty vyhledávané trati na Moldavu v Krušných horách by mohli správci železnice obnovit letos prosinci. Zpracována je už projektová dokumentace k sanaci poškozeného úseku. Obec Moldava už pocítila sezonní úbytek hostů.
Provoz na dráze zkomplikoval v březnu těsně před novou sezonou sesuv svahu a posun kolejí. Mimořádná výluka na trati Osek - Moldava je hlášena do odvolání. Z dopisu ministerstva dopravy mosteckému primátorovi Janu Paparegovi nicméně vyplývá, že do provozu bude trať uvedena k 10. prosinci. ČTK informaci potvrdila místostarostka Moldavy Eva Kardová.
Ředitel odboru drážní a vodní dopravy Jindřich Kušnír informoval, že je již zpracována projektová dokumentace na sanaci poškozeného úseku trati a že v současnosti běží výzva veřejné zakázky na zhotovitele. "Pokud bude průběh bezproblémový, opravy by mohly začít již v červnu, úplné dokončení sanačních prací ale předpokládáme až v průběhu roku 2018," uvedl Kušnír. Trať sice bude v prosinci uvedena do provozu, ale ještě v první polovině roku 2018 se dají očekávat dílčí omezení. V současné době už se podle Kušníra mění v některých úsecích původní dřevěné pražce za betonové.
"Právě ten rok 2018 mě trochu zaráží, nevíme, zda bude i další turistická sezona nějak omezena, když tu letošní už máme ztracenou," řekla Kardová. "Budeme chtít alespoň přibližný harmonogram prací," doplnila.
Vlak přezdívaný Moldaváček využívají cyklisté a turisté z Mostecka, Teplicka a je turistickou atrakcí i pro německé a další zahraniční návštěvníky regionu. "Úbytek hostů už pocítili místní podnikatelé, méně lidí je v restauracích, snížil se počet návštěvníků různých akcí. Zastavení provozu vlaku má tak výrazný dopad na všechny," uvedla Kardová.
Jako dobrou zprávu vnímá to, že se stát vůbec snaží trať obnovit. Panovala totiž obava, že moldavská železniční trať, která je technickou památkou, skončí jako trať v Českém středohoří. Tu poničil mohutný sesuv na dálnici D8 v roce 2014. Od té doby tam místo vlaků jezdí autobusy.
Lokální trať v Krušných horách stará přes 130 let vedla ze severu Čech do středního Saska. Jednou z rarit původní uhelné trati je úvraťové nádraží v Dubí. V úvraťových stanicích vlaky mění směr jízdy, aby překonaly stoupání bez nutnosti budování pomocných ozubených kolejí či tunelů.
Sesuv půdy přerušil provoz na trati do Poličky
Sesuv půdy na koleje a místní komunikaci u Oldřiše na Svitavsku po přívalovém dešti dnes zhruba ve 14:30 přerušil provoz na železniční trati mezi Borovou a Poličkou. České dráhy v úseku zavedly náhradní autobusovou dopravu. Naplavenou zeminu museli odstraňovat hasiči. Vlaky se na trať vrátily po zhruba dvou hodinách.