Most na Výtoni se má odstěhovat. Ministerstvo a Správa železnic trvají na jeho náhradě

Architektonická studie mostu na Výtoni

Architektonická studie mostu na Výtoni Zdroj: Správa železnic

Architektonická studie mostu na Výtoni
Architektonická studie mostu na Výtoni
Architektonická studie mostu na Výtoni
4
Fotogalerie

Stát a Správa železnic budou pokračovat v přípravě stavby nového železničního mostu na Výtoni. Nynější památkově chráněné konstrukci chtějí spolu s Prahou najít nové místo, kam by ji bylo možné přestěhovat, oznámil ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Pražský magistrát zatím pro starý most vytipoval místo v Modřanech.

Výsledky soutěže SŽ představila koncem loňského roku, následně se proti plánu památkově chráněnou konstrukci nahradit vzedmula vlna kritiky. „Budeme pokračovat v intencích té architektonické soutěže s tím, že si plně uvědomujeme památkovou hodnotu toho současného mostu a v žádném případě nedojde k odstranění té příhradové nýtované konstrukce,“ řekl Kupka. Dodal, že cílem je, aby chráněná konstrukce dále v jiné lokalitě sloužila jako most pro pěší a cyklisty.

Stamilionové stěhování

Podle pražského primátora Bohuslava Svobody (ODS) město prověřovalo řadu možných lokalit. Nakonec vybralo dvě v Modřanech, a to pod a nad plavební komorou v místě stávajících přívozů. Ředitel odboru přípravy staveb SŽ Pavel Paidar dodal, že převoz konstrukce s pomocí pontonů na lokalitu na úrovni chuchelského závodiště by podle odhadu vyšel na 345 milionů korun, v případě druhého místa až u modřanského nádraží pak na 362 milionů korun.

Praha přitom v posledních letech postavila například lávku za 150 milionů korun spojující Císařský ostrov s Trojou namísto té, která se v roce 2017 zřítila, nebo lávku přes Vltavu propojující Holešovice a Karlín za 352 milionů korun.

V soutěži na další řešení výtoňského mostu uspěl návrh projekční firmy 2T engineering, který počítá se zachováním pilířů mostu a nahrazení jeho horní části novou obloukovou konstrukcí. Kupka uvedl, že projekt nyní čeká takzvaný heritage assessment, tedy posouzení vlivu na kulturní dědictví. To by mělo být hotovo do tří měsíců.

Místo bílé bronzová

Čeští zástupci podle Kupky také vstoupí do jednání s UNESCO, aby zajistili, že řešení neohrozí status pražské památkové rezervace jako součásti seznamu světového dědictví. Zároveň vznikne dokumentace pro posouzení vlivu na životní prostředí. Žádost o stavební povolení by mohla SŽ podle ministra podat na začátku roku 2026, začít stavět v roce 2027 a v polovině roku 2028 mít nový most hotový. „Ale to se bavíme o ideálním stavu,“ dodal. Celkem podle něj nový most i s přesunem starého vyjde podle odhadu na 2,4 miliardy korun, zatímco rekonstrukce s přístavbou třetí koleje by stála 2,8 miliardy korun.

Architektka Iveta Torkoniaková z 2T engineering představila dopracovanou studii nového mostu, ve které mají oblouky oproti původnímu světlému návrhu bronzovou barvu odkazující na nynější konstrukci a upraveno bylo i jejich tvarosloví. Návrh zahrnuje také řešení cyklostezek a předpolí mostu na obou stranách včetně veřejných prostor a nových propojení pro pěší. Na výtoňské straně má být dopravní terminál, na smíchovské pak má vzniknout sportovní a volnočasový areál s kavárnou.

SŽ při obhajobě projektu argumentuje tím, že ocelová konstrukce mostu je kvůli korozi natolik poškozena, že její rekonstrukce je po všech stránkách nevýhodná. Zachování současné podoby mostu naopak požaduje Národní památkový ústav či Centrum světového dědictví UNESCO. Iniciativa Nebourat uspořádala on-line petici za záchranu mostu, kterou dosud podpořilo asi 20 600 lidí.