Mosteckou trať získaly nakonec České dráhy, Arriva prohrála

Arriva totiž údajně nesplnila podmínky, když svou nabídku výrazně časově omezila. Tím nabourala administrativní lhůty, rozhodnutí ministerstva musí mimo jiné dva měsíce viset na úřední desce.
„Společnost Arriva stanovila závaznost své nabídky pouze do 30. září, smlouvu však lze podepsat nejdříve 3. listopadu,“ uvedl mluvčí ministerstva Martin Novák.
Podle Arrivy je listopadový termín pro uzavření smlouvy pozdě, za měsíc po podpisu prý není schopná se připravit na provoz.
Vyřazení je pro nás překvapením, reaguje Arriva
Pro Arrivu je vyřazení ze souboje překvapením. Její vedení proto zareagovalo nezvykle tvrdě. „Podpis smlouvy na začátku listopadu je podmínkou, která není pro žádného nového dopravce fakticky splnitelná. Je splnitelná jen pro jednoho - pro ČD, které dosud na trase jezdily a nic nového zařizovat nemusí,“ sdělil serveru E15 šéf Arrivy Daniel Adamka.
Podle něj se navíc v průběhu několika jednání se zástupci ministerstva našel způsob, jak platnost nabídky prodloužit. „Stát dopravu objednává, stát se teď rozhodl, že bude preferovat ČD i za vyšší cenu a méně kvalitními službami. Respektujeme to, byť jsme z toho zklamaní,“ doplnil Adamka.
Monopol i pro příští rok
Rozhodnutí ministerstva znamená, že si České dráhy uchovají i příští rok monopol v dotované rychlíkové dopravě. Ten jim chtěla zhatit právě Arriva, když ministerstvu pro zmíněnou trať sama nabídla své služby. Žádala přitom o něco nižší dotaci než ČD. Za roční provoz rychlíkové trati požadovala v poslední nabídce roční dotaci 37,3 milionu korun, což je o 3,4 milionu méně než státní ČD.
Dráhy ale upozorňovaly na skutečnost, že vlaky nabídnuté Arrivou nesplňují podmínky pro bezbariérovost. To by mohl být důvod, proč Arriva svou nabídku časově omezila. Potřebovala by totiž čas na přestavbu vlaků. Smlouva mezi MD a dopravcem přitom začne platit už v polovině prosince.
Arriva |
---|
Arriva nyní provozuje železniční trať mezi Šumperkem a Kouty nad Desnou. Loni krátce jezdila z pražského Masarykova nádraží do Kralup nad Vltavou. Do středočeského regionu by se ráda vrátila na trase Benešov - Praha - Čelákovice, pokud se jí podaří domluvit se Středočeským krajem dotace na provoz. |
Trať Plzeň - Most je (spolu s linkou Liberec - Pardubice) českým unikátem. Šlo o první linky, kde se o provoz vlaků před téměř deseti lety soutěžilo. Dráhy tehdy soutěže vyhrály, čelily ale podezření, že takříkajíc podkoply ceny. Letošní dotace na mostecké trati činí 28 korun na jeden vlakový kilometr, průměr na české železnici je přitom téměř 130 korun na vlakokilometr.
Smlouvy definitivně vyprší letos v prosinci. Stát ale kvůli nepochopitelnému otálení nestihl vypsat řádný tendr a rozhodl se zadat provoz rychlíků přímo, což zákon umožňuje. O smlouvu se vedle Českých drah ale přihlásila i Arriva. Ministerstvo proto nakonce uspořádalo jakousi pseudosoutěž s důrazem na cenu. V té zvítězila Arriva, když chtěla dotaci 81 korun za vlakový kilometr, dráhy žádají 88 korun.
České dráhy ale tvrdí, že mohly rovněž nabídnout vlaky nevhodné pro invalidy, a to výrazně levněji. Paradoxní je, že požadavky na bezbariérovost rozhodně nesplňují zastávky na trase, mnohé nemají ani pořádné nástupiště.