Mosty na Vltavě se zvednou. Kvůli turistickým lodím

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: pvl.cz

Ředitelství vodních cest ulehčí během tří let velkým turistickým lodím cestu do Prahy. Do roku 2018 investuje miliardu korun do přestavby osmi mostů na Vltavě pod hlavním městem. Nyní pod mosty projedou plavidla maximálně 4,5 metru vysoká, po rekonstrukci by se pod mosty měly vejít i sedmimetrové lodě.

„Problémy s podjezdnou výškou mají zejména osobní lodě, mnohé z těch, které jedou z Německa, musejí svou cestu skončit v Mělníku a do Prahy vezou návštěvníky autobusy,“ uvedl zástupce ředitele ŘVC Jan Bukovský. Jiné lodě musejí podle něho při cestě do metropole demontovat různé nástavby, kormidelny a další vyvýšená místa a průjezd pod mosty je pro ně nebezpečný. „Zároveň musíme zdůraznit, že většina mostů je de facto za svou životností, některé z nich jsou dokonce již pouze provizorní,“ doplnil Bukovský. Pro akci mosty už má ŘVC územní rozhodnutí i vykoupené pozemky.

Do Čech zajíždějí z Německa během letošní sezony většinou dvě velké hotelové lodě týdně. Frekvence se má ale brzy zvýšit, neboť zájem o plavbu roste. Příští rok by se měla flotila rozšířit o další tři lodě.

Většina moderních plavidel nasazovaných na Labi má přitom podjezdnou výšku 5,5 až šest metrů. Než budou mosty opraveny, budou se při cestě do Prahy muset obejít bez jedné paluby.

Kritici přestavby mostů upozorňují, že podobné úzké hrdlo představují mosty v Drážďanech. Tyto námitky považuje ŘVC za nepřípadné, v Drážďanech prý problém není zdaleka tak palčivý.

Na labská plavidla čeká nebezpečí i v Drážďanech
Velké turistické lodě plující ze Saska do Čech nečeká první mostní nebezpečí až na Vltavě. Kormidelníci si musejí dávat pozor už v Drážďanech. Zdejší mosty omezují podjezdnou výšku především při vysokých vodních stavech.
Například pod Mariánským mostem se při vysoké hladině snižuje podjezdná výška jen na pět metrů, u dalších Drážďanských mostů je to podobné. Němci přitom žádné zvedání mostů nechystají. Ředitelství vodních cest ale považuje kritiku zvyšování českých mostů bez spolupráce s Němci za nedorozumění. Spoléhá přitom na běžný vodní stav, který umožňuje proplout skrze Drážďany i vyšším lodím. Přestavba starých vltavských mostů ale není jedinou akcí, kterou stát na dolní Vltavě chystá. Zlepšení se dočkají i nákladní dopravci, a to díky prohloubení řeky.
Mezi Mělníkem a Prahou by se měl ponor zvýšit z 1,8 metru na 2,2 metru. „Tento rozdíl, který představuje až 400 tun nákladu při de facto stejných nákladech, znamená, že nákladní doprava na Vltavě je zatím konkurenčně znevýhodněna a cesta až do Prahy se často nevyplatí,“ uvedl Jan Bukovský z Ředitelství vodních cest. Řeku budou bagry hloubit v příštích dvou letech, stát to celkem vyjde na 65 milionů korun.