Mýto pro cizince je nesmysl, tvrdí šéf německého autoklubu | E15.cz

Mýto pro cizince je nesmysl, tvrdí šéf německého autoklubu

Německá dálnice
Německá dálnice
• 
ZDROJ: CC BY-SA 2.0: Mario Spann

bru

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Mýto pro osobní vozy cizinců, které chce na německých dálnicích zavést nová vláda kancléřky Angely Merkelové, narazilo na odpor šéfa autoklubu ADAC Petera Meyera. Po odečtení nákladů na provoz by podle něj celý systém skončil v mínusu.

Nový německý ministr dopravy Alexander Dobrindt představil svůj mýtný plán teprve nedávno. Podle něj na německých dálnicích měly všechny osobní vozy platit od roku 2015 částku okolo 100 eur ročně. Němečtí majitelé vozidel by ale měli dostat své peníze zpět prostřednictvím daňových úlev. Dobrindt počítá s výnosem miliard eur ročně, které chce obratem investovat do údržby a rozvoje dopravní infrastruktury.

Proti plánu vlády se ale nyní postavil vlivný hráč – prezident mezinárodně respektované organizace ADAC Peter Meyer. Proti zavedení mýta pro osobní vozy tak, „jak jej nadiktovala CSU do koaliční smlouvy“, slíbil bojovat všemi dostupnými prostředky.

„Z hlediska dopravní politiky nedává smysl a ani nepřinese žádné další příjmy,“ řekl Meyer v rozhovoru pro deník Die Welt. Řešení, které by zatížilo jen cizince, odmítá i Evropská unie, upozornil.

Podle Meyera odvádějí němečtí řidiči do státní kasy dostatek prostředků, vlády ale peníze využívají jinak než jen na rozvoj dopravní sítě. Na daních z provozu vozidla majitelé aut odvedou 53 miliard eur ročně, do infrastruktury ale přiteče zpět jen 19 miliard eur. „Pokud se politici pokoušejí řidiče ještě více zkasírovat, mají to říci čestně… Toto pokrytectví mě rozčiluje,“ uvedl.

Meyer naopak hájí rozšíření mýta pro nákladní automobily na silnice prvních tříd. „Ve srovnání s osobními způsobují nákladní vozy mnohem větší škody na silniční síti,“ vysvětlil. „Proto je klíčové rozšířit mýto pro nákladní vozy a zvýšit příjmy,“ dodal.

Za nejspravedlivější způsob zdanění řidičů považuje spotřební daň na pohonné hmoty. „Kdo hodně jezdí, hodně zaplatí,“ vysvětlil. To ale odmítají autoři navrhovaného mýta z CSU. „CSU žádné zvýšení daně z pohonných hmot nepřipustí,“ reagoval předseda poslanců CSU Max Straubinger.

Autor: bru

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah