MŽP souhlasí, aby Posázaví proťala dálnice D3

dálnice D3

dálnice D3 Zdroj: realit.cz

Napojení dálnice D3 na pražský okruh
Most u obce Libeř
Most přes řeku Sázavu
Most u Doloplaz
Most Mastník
5
Fotogalerie
(FOTOGALERIE, VIDEO) Ministerstvo životního prostředí schválilo západní variantu středočeské části budějovické dálnice D3 přes Posázaví. Úřad pro její stavbu vydal kladné stanovisko EIA, čímž uznal, že je z hlediska dopadů na životní prostředí přijatelná.

Středočeský úsek dálnice D3 se má podle ŘSD začít stavět za šest let. Šedesátikilometrová trasa vede přes Jesenici, Psáry, Heřmanice a Mezno. Podle ministerstva je přijatelnější než východní varianta vedoucí přes Říčany a Benešov, protože bude mít menší dopad na zdraví obyvatel okolních obcí. I tato méně vhodná varianta je ale pro ministerstvo životního prostředí přijatelná.

Představitelé dotčených obcí s tím nesouhlasí. „Je to politické rozhodnutí. Z pohledu životního prostředí to nemůže vyjít,“ uvedl Jiří Macák ze zájmového sdružení obcí Klid. Podivil se tomu, že úředníci dali přednost nedotčené krajině Posázaví před alternativní trasou, která by vedla průmyslovou zástavbou. Sdružení má obavy i z toho, že kolem dálnice nekontrolovatelně vyrostou logistická a nákupní centra, která definitivně zdevastují poslední zbytky přírody. „Musíme se poradit, jaké kroky podnikneme. Zatím je to moc čerstvé,“ dodal Macák.

„Stanovisko ministerstva životního prostředí není rozhodnutím o realizaci stavby,“ řekl zpracovatel posudku Josef Tomášek. Pouze vypovídá o tom, že je chystaná stavba z hlediska životního prostředí akceptovatelná. Získání kladného posudku dopadu na životní prostředí je ale nezbytné pro pokračování v dalších fázích realizace, kterým je zahájení územního řízení o umístění stavby, dodal Tomášek.

Ředitelství silnic a dálnic teď po analýze závěrů MŽP zahájí přípravu stavby, uvedl ředitel jihočeské ŘSD Josef Pešl. Ředitelství nejprve musí zapracovat do dokumentací připomínky MŽP, získat územní rozhodnutí, poté jej čekají výkupy pozemků a teprve pak může stavba získat stavební povolení. To by podle Pešla mohlo trvat osm až deset let a teprve poté by se mohla komunikace začít stavět.

Trase přes Posázaví dává ŘSD přednost, jako nejvýhodnější ji před několika lety vyhodnotila i expertní komise ČVUT. Pro zahájení územního řízení musí existovat odpovídající projekty, uvedl Tomášek. I během této fáze přípravy se budou k těmto projektům opět vyjadřovat všechny dotčené obce a orgány státní správy. Podmínky ministerstva životního prostředí ale bude příslušný stavební úřad muset respektovat.

Posudek EIA zdůrazňuje akutní potřebu středočeského úseku dálnice do Českých Budějovic. Hustý provoz na nynějším tahu I/3 ohrožuje zdraví a životy nejen řidičů, ale především obyvatel měst a obcí, jako jsou Benešov, Olbramovice a Miličín. Úsek se navíc nedá projet bez stání v kolonách. Podle normy je rozumná hranice pro dvouproudou silnici deset tisíc aut denně, aktuální číslo je ale dvojnásobné.