Na české koleje poprvé vyjela lokomotiva na CNG

Jednomotorová lokomotiva na CNG vyvinutá z řady 714 010-6 o výkonu 600kW. Lokomotiva je hrazena z dotačního titulu TIP Ministerstva průmyslu a obchodu a kromě společnosti Vítkovice Doprava se na ní podílely také firmy CZ LOKO, Phoenix Zeppelin a ČVUT.

Jednomotorová lokomotiva na CNG vyvinutá z řady 714 010-6 o výkonu 600kW. Lokomotiva je hrazena z dotačního titulu TIP Ministerstva průmyslu a obchodu a kromě společnosti Vítkovice Doprava se na ní podílely také firmy CZ LOKO, Phoenix Zeppelin a ČVUT. Zdroj: http://doprava.vitkovice.cz

Na železniční trať v České republice vyjel 15. ledna poprvé osobní vlak tažený lokomotivou na zemní plyn (CNG). Lokomotiva je schopna na jedno naplnění urazit údajně až 1500 kilometrů. Záleží ovšem na profilu trati a hmotnosti samotného vlaku. Ten bude mít mezi Opavou a Hlučínem převážně čtyři vagony.
Na železniční trať v České republice vyjel 15. ledna poprvé osobní vlak tažený lokomotivou na zemní plyn (CNG). Lokomotiva je schopna na jedno naplnění urazit údajně až 1500 kilometrů. Záleží ovšem na profilu trati a hmotnosti samotného vlaku. Ten bude mít mezi Opavou a Hlučínem převážně čtyři vagony.
Na železniční trať v České republice vyjel 15. ledna poprvé osobní vlak tažený lokomotivou na zemní plyn (CNG). Lokomotiva je schopna na jedno naplnění urazit údajně až 1500 kilometrů. Záleží ovšem na profilu trati a hmotnosti samotného vlaku. Ten bude mít mezi Opavou a Hlučínem převážně čtyři vagony.
Na železniční trať v České republice vyjel 15. ledna poprvé osobní vlak tažený lokomotivou na zemní plyn (CNG). Lokomotiva je schopna na jedno naplnění urazit údajně až 1500 kilometrů. Záleží ovšem na profilu trati a hmotnosti samotného vlaku. Ten bude mít mezi Opavou a Hlučínem převážně čtyři vagony.
Na železniční trať v České republice vyjel 15. ledna poprvé osobní vlak tažený lokomotivou na zemní plyn (CNG). Lokomotiva je schopna na jedno naplnění urazit údajně až 1500 kilometrů. Záleží ovšem na profilu trati a hmotnosti samotného vlaku. Ten bude mít mezi Opavou a Hlučínem převážně čtyři vagony.
9
Fotogalerie
Na železniční trať v Česku poprvé vyjel osobní vlak tažený lokomotivou na zemní plyn (CNG). Vyjel ve 13:42 ze stanice Opava východ a směřoval do Hlučína. Podle tvůrců jde o první nasazení lokomotivy s pohonem CNG ve střední Evropě.

Ověřovací provoz lokomotivy zahájili zástupci Českých drah (ČD) a společnosti Vítkovice Doprava ze strojírenské skupiny Vítkovice Machinery Group (VMG), jež spolu s Výzkumným ústavem železničním stroj vyvinula. Podle mluvčí ČD Kateřiny Šubové se jedná o průkopnický krok v oblasti nízkoemisních způsobů dopravy v Moravskoslezském kraji.

Mluvčí Vítkovic Eva Kijonková uvedla, že 15 metrů dlouhá a čtyři metry vysoká lokomotiva patří k nejvýkonnějším svého druhu v Evropě. „Vznikla přestavbou z dieselové lokomotivy řady 714 poskytnuté Českými drahami. Lokomotiva s označením 714.801 nyní potáhne osobní vozy ČD, a to na třech pravidelných spojích denně,“ uvedla Kijonková.

Obchodní ředitel společnosti Vítkovice Doprava Martin Žák uvedl, že domovskou stanicí lokomotivy je nádraží Opava východ. „V jeho blízkosti máme záměr vybudovat stacionární plnící stanici CNG. Plnit se z ní bude nejen lokomotiva, ale i autobusy příměstského přepravce a využívat ji mohou i všichni motoristé s auty na CNG,“ uvedl Žák.

Ekologičtější a levnější

Lokomotiva je podle Kijonkové schopna na jedno naplnění urazit až 1500 kilometrů. Záleží ovšem na profilu trati a hmotnosti samotného vlaku. „Ten bude mít na trati mezi Opavou a Hlučínem převážně čtyři vagony. V mezičasech bude CNG lokomotiva využívána také pro posun na vlečce v Opavě,“ uvedla mluvčí.

Provoz lokomotivy je podle ní o zhruba 40 procent levnější než u lokomotivy s podobnými parametry na naftu. „Kromě toho je provoz ekologický - lokomotiva neprodukuje žádné prachové částice a má výrazně nižší emise oxidu dusíku, oxidu uhličitého a uhelnatého,“ uvedla Kijonková.