Na dálnicích letos poprvé převládly šetrnější kamiony

kamión

kamión Zdroj: profimedia.cz

Stagnující trh silniční dopravy vykazuje v poslední době zajímavé pozitivum. Dálnicím, rychlostním silnicím a silnicím první třídy letos poprvé vzhledem k počtu vládnou ekologicky nejšetrnější kamiony s přísnou emisní normou Euro V. Případně ještě o stupeň vyšší. Ukazují to mýtné statistiky.

Zatímco v roce 2009 měla tato vozidla na všech mýtných transakcích podíl 22 procent, letos je to přes 43 procent. Opačný trend je u starších vozidel. Například kamiony s emisní normou Euro III tvořily ještě před třemi lety polovinu mýtných transakcích, letos to není ani 35 procent.

Tento vývoj získal na dynamice začátkem loňského roku, odkdy roste pouze podíl aut v nejekologičtější třídě. Důvod je nasnadě, dva roky po sobě se zvyšovaly mýtné sazby, ovšem s jedinou výjimkou. U nejvyšších emisních tříd zůstala sazba zachována na úrovni roku 2010. Dopravci proto do ekologičtějších vozidel investovali miliardy. Zatímco nejméně škodlivý vůz o čtyřech nápravách zaplatí za kilometr dálnice necelých šest korun, kolega s nižší normou Euro IV přes devět korun a nejstarší kamiony dokonce téměř 12 korun.

Podíl emisních tříd na počtu transakcí v mýtném systémuPodíl emisních tříd na počtu transakcí v mýtném systému | E15

Rychlost, s jakou dopravci obměnili vozový park, překvapila i ministerstvo dopravy. „Je to složitá otázka, já to ale vidím pozitivně. Takto jsme to chtěli, ačkoli až tak razantní nárůst jsme neočekávali,“ řekl deníku E15 ministr Pavel Dobeš. Podle něj modernější kamiony snižují náklady dopravců a dopady na životní prostředí. Zároveň se zvyšuje bezpečnost na silnicích. Z pohledu rozpočtu ale udělali dopravci Dobešovu úřadu čáru přes rozpočet. Výběr mýta totiž neroste tak, jak by odpovídalo nárůstu sazeb. Aktuální předpoklad pro letošní rok hovoří o 8,5 miliardy korun. Rozpočet přitom počítá s 10,2 miliardy. „Ten propad je obrovský,“ vyjádřil se nedávno ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Tomáš Čoček.

Podle Sdružení automobilového průmyslu (SAP) bylo od začátku roku 2010 do letošního září zaregistrováno téměř 19 tisíc nových náklaďáků. „Lze předpokládat že tato vozidla plní Euro V. V provozu jsou pak více využívána než vozidla starší, právě i z důvodu slevy na mýtném,“ uvedl zástupce SAP Antonín Šípek. Podle něj je logické v době snižování objemu přeprav u některých komodit, že dopravce nejčastěji využívá auta s nejnižšími provozními náklady.

To potvrzuje i šéfka společnosti ICOM transport z Jihlavy Kateřina Kratochvílová. „Náklady na mýtné jsou nižší, a proto i ty mají svůj vliv při rozhodování o nákupu nových vozů. ICOM transport ale klade důraz i na životní prostředí a bezpečnost,“ uvedla Kratochvílová. Jen loni firma koupila zhruba 140 kamionů, podíl třídy Euro 5 na celém vozovém parku dosáhl 90 procent.