Na první příměstské pražské lince mohou cestující platit kartou

Bezkontaktní platba kartou v autobuse

Bezkontaktní platba kartou v autobuse Zdroj: CSOB

Linka 381 z Prahy do Kutné Hory je první pražskou příměstskou linkou, kde cestující mohou zaplatit za jízdenku bezkontaktní kartou přímo v autobuse. Zatím ve dvou z nich, do konce září ve všech. Informovali o tom zástupci ČSOB, MasterCard, dopravce ČSAD Polkost a organizátora městské dopravy ROPID, jejichž společnosti službu připravily. Bezkontaktní platby za jízdenky přímo ve vozech již fungují v městské hromadné dopravě v Plzni, Liberci a Brně.

V pražských příměstských autobusech s nástupem předními dveřmi platí zatím lidé hotově u řidiče nebo se prokazují platnou Opencard či papírovou průkazkou s daným tarifním pásmem. Do konce září bude všech 14 vozů linky 381 z Prahy do Kutné Hory vybaveno bezkontaktními platebními terminály. „Od nové služby si slibujeme především zjednodušení obsluhy a zrychlení odbavení cestujících,“ uvedl ředitel ROPID Petr Tomčík.

Denně je na lince 381 vypravováno deset převážně kloubových autobusů, které přepraví zhruba 3600 cestujících. „Jen platby u řidiče znamenají měsíčně tržby skoro 100 tisíc korun na jeden vůz, to je milion na celou linku,“ upřesnil Tomčík.

Pražané si nepípnou

Naopak samotné hlavní město Praha, kde by se to rozhodně očekávalo, zavedení bezkontaktních jízdenkomatů v metru, autobusech či tramvajích zatím nechystá. „Neuvažujeme o tom,“ odpověděla na dotaz E15.cz mluvčí Dopravního podniku hlavního města Prahy Aneta Řehková. Praha podle jejích slov sází spíš na bezkontaktní jízdenkomaty ve stanicích.

Veřejná doprava je prostředí, ve kterém stále dominuje hotovost. Vzhledem k dynamickému rozvoji bezkontaktních plateb představuje významný potenciál. Podle průzkumu MasterIndex 2015 by 45 procent Čechů chtělo platit ve veřejné dopravě bezkontaktní platební kartou. Celkem tři čtvrtiny uživatelů platebních karet dává přednost platbě kartou před hotovostí.

„ČSOB nabízí dopravcům individualizovaná řešení. Ve velkých městech dokáže provozovat řešení, kdy systém sám vybere tarif, který je pro cestujícího nejvýhodnější. Tak, jako je tomu například v Londýně,“ upozornil člen představenstva ČSOB Petr Hutla. Velkou příležitostí jsou podle něj i mobilní platby a chytré aplikace pro pořízení jízdenek.