Náklad na železnici má udržet obří sleva, ČD Cargo ušetří 200 milionů

Pro dopravce bude rozhodnutí ministra znamenat úsporu téměř 200 milionů korun. Ta se přitom fakticky týká pouze státní firmy ČD Cargo, neboť nikdo jiný ve velkém ztrátové vozové zásilky nedělá. „Vozové zásilky se, doufáme, dostanou do černých čísel,“ doplnil ministr.
Činnost, která obnáší složité sestavení vlaku z jednotlivých vagonů z různých stanic, převoz vlaku a opětné rozvezení vagonů do jiných malých stanic, táhne státní cargo dlouhodobě ke dnu. Dopravce na ní ročně tratí 300 milionů korun, zároveň však jde o téměř polovinu celkových přeprav. Ročně ČD Cargo takto přepraví 32 milionů tun. Druhou polovinu tvoří ziskové jednodruhové expresy, například s uhlím.
„Tento krok by nám pomohl vyrovnaného hospodaření dosáhnout dříve a možná i bez realizace nepopulárních opatření,“ uvedl ke změně mluvčí skupiny České dráhy Radek Joklík. Podle něj ale cargo ještě o slevě oficiálně neví. Nepopulární opatření spočívají především v plánovaném propuštění stovek lidí a opuštění stovek stanic. Tím by se mohla výrazná část nákladu přelít na silnice.
„Železničáři proto často poukazují na nerovnosti, které souvisejí právě s poplatky. Zatímco kamiony platí mýto pouze na dálnicích, vlaky všude“
Na zlepšení situace železničních dopravních firem ale doplatí správa železnic, kterou čeká výpadek příjmu za použití kolejí. Platby od dopravců přitom už nyní nestačí pokrýt náklady SŽDC na provoz dráhy. „Tuto částku budeme hledat v rámci výnosů poplatků za použití železniční dopravní cesty v kombinaci s dotací ministerstva dopravy,“ uvedl mluvčí rezortu Tomáš Neřold.
Podle něj lze pomýšlet i na zdroje Státního fondu dopravní infrastruktury. To ovšem pouze v případě, že projde novela zákona o fondu, která nyní v legislativním procesu leží ve vládě. Nákladní doprava letos se vzestupem ekonomiky zažívá výrazný růst; ten se ale pohříchu týká především silničních přeprav, které si tak na trhu ukrajují stále větší díl.
Železničáři proto často poukazují na nerovnosti, které souvisejí právě s poplatky. Zatímco kamiony platí mýto pouze na dálnicích, vlaky všude.