Namísto převzetí LOTu zavádějí Turkish Airlines nové linky

Airbus A330-200 společnosti Turkish Airlines.

Airbus A330-200 společnosti Turkish Airlines.

Poté, co turecký národní letecký dopravce Turkish Airlines minulý týden ukončil jednání o převzetí polských aerolinek LOT, rozhodl se pro náhradní možnost expanze. Firma představila řadu nových linek do Evropy i opačným směrem.

Turkish Airlines v posledních letech silně rostou. Aerolinky, které se srovnávají s evropskými dopravci, uvádějí, že mezi nimi vynikají v počtu linek obsluhovaných z jednoho letiště – istanbulského Atatürk Airport. Varšavské letiště jako základna LOTu mělo tento růst dále posílit a pomocí nových linek přinést do hubu na březích Bosporu další cestující přestupující na dálkové lety tureckých aerolinek. A to navzdory tomu, že istanbulské letiště je již nyní přetížené.

Podle šéfa LOTu Marcina Piroga je hlavním důvodem ukončení jednání evropská legislativa, podle níž nesmí většinu evropské letecké společnosti vlastnit firma mimo EU.

Po nezdaru s polskými aerolinkami nicméně Turkish Airlines podle všeho našly jiný způsob, jak dále expandovat. Firma v červenci otevře novou linku z Istanbulu do mongolského Ulánbátaru přes kyrgyzské hlavní město Biškek, přičemž na úseku mezi Kyrgyzskánem a Mongolskem bude mít dopravce monopol. Další spoje zamíří do rovněž kyrgyzského měst Oš, kam budou Turkish Airlines létat jako první dopravce ze zemí mimo bývalý Sovětský svaz.

Expanze směřuje také do Evropy. Od své nízkonákladové dceřiné společnosti AnadoluJet Turkish o víkendu převezmou všechny její mezinárodní linky z Ankary, zahrnující spojení do Amsterdamu, Bruselu, Kolína nad Rýnem, Düsseldorfu, Moskvy, Stockholmu a Vídně.

Nová linka se objeví také mezi druhým istanbulským letištěm Sabiha Gökcen a ukrajinským Kyjevem, čímž naroste počet spojů mezi těmito dvěma městy na 16 obousměrných letů týdně. Od AnadoluJet převezmou Turkish i mimoevropskou linku do Teheránu. Na podzim přidají jeden let týdně na trase do kanadského Toronta.

Některé linky ale potká zánik. Zrušeny budou trasy z Ankary do Baku, Batumi, Frankfurtu nad Mohanem a na londýnské letiště Stansted.

Správce polského státního majetku, který vlastní 68 procent LOTu, chce náhradního kupce nalézt do konce tohoto roku. Novým zájemcem, který se kolem polské letecké společnosti pohyboval už dříve, by se mohly stát China Airlines.