Návrat vzducholodí: Frontman Iron Maiden oprašuje armádní projekt

Vzducholoď naplňovaná heliem a pojmenovaná HAV340 je s 91 metry delší než jakékoli současné letadlo. Moderní technologie umožňují dálkové ovládání vzducholodě, ta tak nemusí mít posádku, píše BBC. Mohla by sloužit například v průzkumných misích, nákladní dopravě i přepravě cestujících.
Současný prototyp dokáže bez doplnění paliva letět až 21 dní a přepraví 1225 kilogramů nákladu, na kratší vzdálenosti dokáže letět až s pěti tunami nákladu. Hybrid Air Vehicles už ale má na rýsovacích prknech vzducholoď schopnou přepravit až 50 tun.
Investoři zdůrazňují ekologický přínos prototypu. „Je o 70 procent šetrnější k životnímu prostředí než nějaké nákladní letadlo,“ řekl agentuře AFP zpěvák britské hardrockové skupiny Iron Maiden Bruce Dickinson, který se již léta pohybuje v letectví a do projektu také investoval.
Projekt HAV340 byl původně určen pro americkou armádu, která chtěla vzducholodě využívat k průzkumným operacím. V srpnu 2012 provedli Američané tajný test stroje na své základně v New Jersey, ale nakonec od projektu z důvodu rozpočtových škrtů ustoupili.
Zlatá éra vzducholodí byla ve 20. a 30. letech minulého století. Jejich široké využívání ukončila katastrofa německé obří vzducholodě LZ 129 Hindenburg, při které v květnu 1937 zahynulo 35 lidí.
Vizualizace vzducholodí od Hybrid Air Vehicles
Airlander from Chris Daniels HAV on Vimeo.