Nedostatek pilotů v Asii ohrožuje bezpečnost letů

ČTK
Rychle se rozrůstající asijské a blízkovýchodní letecké společnosti si v poslední době objednaly stovky nových letadel. Nyní se ale potýkají s problémem, kde pro ně rychle najít piloty. Nedostatek zkušeného personálu zvyšuje obavy o bezpečnost cestujících a působí zmatek v letových řádech. Opatrní pasažéři spoléhají na velké, známé aerolinie, které si mohou dovolit najmout nejlepší zaměstnance, píše agentura AP.

Boj o piloty se stupňuje již několik let, nejnovější objednávky letadel ale dodávají tomuto problému na naléhavosti. Vzhledem k bouřlivému vývoji asijské ekonomiky a k rostoucí poptávce po letecké dopravě, která je s tím spojena, bude mít asijský kontinent v nadcházejících dvou desetiletích podle předpokladů hlavní podíl na koupi letounů na světových trzích.

„Poměrně velký počet přepravců zvyšuje své objednávky. Ale odkud brát piloty? Nedostatek se určitě projeví již v příštím roce, protože bude dodáno mnoho nových letadel,“ upozornil Shukor Yusof, analytik letecké dopravy pracující pro firmu Standard & Poor.

Kupříkladu indonéské aerolinie Lion Air si minulý měsíc objednaly 230 boeingů 737 a uvažují o koupi 150 dalších. Firma Qatar Airways má podepsanou objednávku na 55 letounů Airbus SAS a společnost Emirates na 50 boeingů 777. Boeing a Airbus očekávají, že v období mezi lety 2011 a 2030 bude do Asie mířit asi třetina celosvětových dodávek letadel v celkové hodnotě přesahující bilion dolarů.

V příštích 20 letech bude Asie potřebovat 229 676 pilotů

Aby bylo možné udržet růst a nahrazovat piloty odcházející do důchodu, bude Asie podle Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO) potřebovat v nadcházejících 20 letech 229 676 pilotů oproti 50 344, kteří v asijských aeroliniích působili v roce 2010. ICAO soudí, že ročně tak v Asii bude chybět kolem devíti tisíc pilotů. Poptávka totiž bude po zhruba 14 tisíc nových pilotech, ale kapacita pro výcvik bude jen pětitisícová.

„Nikdy v dějinách jsme nebyli svědky toho, že by se součástí střední třídy staly dvě miliardy lidí s potenciálním zájmem o leteckou dopravu. Ten čas ale teď nastal,“ prohlásil William Voss, šéf Nadace pro leteckou bezpečnosti (FSF) se sídlem ve Washingtonu.

Podle odborníků z leteckého průmyslu čekají největší potíže malé dopravce, protože ti nemohou konkurovat velkým, bohatým firmám, jako jsou největší blízkovýchodní aerolinie Emirates, sídlící v Dubaji.

Havárie letounu Air India Express při přistávání v indickém Mangalúru v květnu 2010, která si vyžádala 158 mrtvých, zvýraznila problémy malých dopravců. Vyšetřování odhalilo, že srbský pilot Boeingu 737 více než polovinu letu prospal a probudil se těsně před přistáním zcela dezorientovaný. To jen prokázalo tvrzení, že nedostatek pilotů v Indii vede k tomu, že piloti nemají mezi po sobě následujícími lety čas si pořádně odpočinout. Indické aerolinie navíc jsou nuceny shánět zaměstnance v zahraničí a někteří uchazeči, kupříkladu z východní Evropy, mají problémy s angličtinou.