Nejmodernější tramvaj na čínském trhu vychází ze škodovácké ForCity | E15.cz

Nejmodernější tramvaj na čínském trhu vychází ze škodovácké ForCity

Čínská tramvaj 27T, která technicky vychází z koncepce škodováckých tramvají ForCity
Čínská tramvaj 27T, která technicky vychází z koncepce škodováckých tramvají ForCity
• 
ZDROJ: Skoda Transportation

ČTK

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Plzeňská Škoda Transportation s čínskou firmou CSR Sifang ukázaly údajně nejmodernější tramvaj na čínském trhu. Nové vozidlo s označením 27T technicky vychází z koncepce tramvají ForCity, které jezdí také v Praze. Nová tramvaj může být alternativně poháněná bateriovými nebo vodíkovými palivovými články.

Škodovka podepsala v roce 2013 s čínským výrobcem vlaků a vozů metra CSR Sifang smlouvu o poskytnutí desetileté licence k technologiím na výrobu až 400 nízkopodlažních tramvají typu ForCity (15T). Hodnota zakázky může dosáhnout až pěti miliard korun. CSR Sifang, která sídlí v třímilionovém městě Čching-tao na východě Číny, vyrobila loni v březnu prototyp vozu ForCity a začíná ho nabízet na tamním trhu.

Před rokem pak obě firmy podepsaly memorandum o strategické spolupráci v obchodu i výrobě. Škoda tak na čínském trhu výrazně posílila a má možnost získat další kontrakty. V Plzni proškolila 200 čínských manažerů, konstruktérů, technologů a elektrotechniků.

„Mohu potvrdit, že při vývoji čínského vozu 27T byly využity poznatky z provozu tramvaje 15T ForCity Alfa i z vývoje typů 26T a 28T ForCity Classic. Nejmodernější čínská tramvaj je výsledkem dlouholeté spolupráce naší a čínské firmy CSR Quingdao Sifang. Je patrné, že jsme zvolili správnou strategii, jak se etablovat na čínském trhu,“ řekl šéf Škody Tomáš Ignačák.

Čínská tramvaj 27T, která technicky vychází z koncepce škodováckých tramvají ForCity Autor: Skoda Transportation
Do čínské tramvaje se vejde 60 sedících a 320 stojících pasažérů (foto: Škoda Transportation).

Podle něj jde o obrovský trh, protože v Číně je 160 měst s více než jedním milionem obyvatel a rozjíždějí se tam velké investice do městské dopravy a tramvaje chtějí. Vinou uzavřenosti trhu tam ale téměř nelze vyvážet výrobky z Evropy. „Můžeme dodávat některé komponenty. Vozy montuje strategický partner na místě,“ řekl.

Nová čínská tramvaj má několik shodných parametrů s tramvají 15T ForCity Alfa. „Vozidlo je tříčlánkové se čtyřmi plně otočnými podvozky a nezávisle zavěšenými koly. Pohon zajišťuje 16 synchronních motorů, stejně jako u české tramvaje. Rozdíl je v tom, že čínské vozidlo je obousměrné, širší o 190 milimetrů a delší o 3790 milimetrů,“ řekl projektový manažer Radek Elhota.

Design čela vozu a barevné řešení navrhl CSR Sifang. „Kvůli tomu, že v Číně jsou nyní velmi populární alternativní druhy pohonů, může být tramvaj osazena také superkapacitory - bateriovými články i vodíkovými články,“ uvedl obchodní ředitel Petr Vízdal.

Autor: ČTK

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah